A karácsonyi szokásokról – dietetikus szemmel

Holiday cookingHenter Izabella, a FirstMed dietetikusa vall a karácsonyi étkezésről és családi szokásokról.  

Először is le szeretném szögezni, hogy Magyarországon a dietetikusok  főzni is tudnak. Ez nem minden országban van így, ami számomra az Európai Dietetikus Szövetségben /EFAD/ derült ki, ahol az angol kollégák nem tartották ezt a képességet a szakma szempontjából fontosnak. Ebben persze nem értünk egyet. Itthon számos dietetikusok által kiadott szakácskönyv is létezik, és működnek dietetikusok által tartott főzőtanfolyamok, például az OÉTI által szervezett: “A főzés6alma”. Különbség van aközött ahogy egy vendéglátós főz, és ahogy egy dietetikus; érdemes utána járni az eltéréseknek.

S hogy nálunk hogy zajlanak az ünnepek?

Mint mindenütt, én is a bevásárlással kezdem a készülődést. Mindenkinek javaslom, hogy kezdjük a piacon! Én általában úgy vásárolok, hogy megnézem mit árulnak, mi az, ami szép, friss, kedvező árfekvésű, és otthon döntöm el, hogy a hozzávalókból mit főzzek. Ehhez megpróbálom karácsonykor is tartani magam, bár természetesen azt azért kisebb-nagyobb tervezés előzi meg. Főzhetünk nyugodtan hagyományos ételeket az ünnepekre, csak kreatívan kell hozzáállni: úgy a hozzávalókat, mint az elkészítési módot is variálhatjuk.

Elöljáróban ejtsünk pár szót az élelmiszerbiztonságról! A hűtőben csak az erre hivatott  edényekben tároljunk ételt és ha a műanyag elkezd elszineződni, felszíne sérül, dobjuk ki. A konyhában a rozsdamentes acél a legjobb választás. A üveg és cserép edényeket is szeretem, viszont ott is csak azt használjuk, ami direkt konyhai használatra készült.

A jó minőségű edényekben, kuktákban, a viszonylag rövid ideig tartó hőkezelésnek köszönhetően kevésbé sérülnek a hasznos tápanyagok, ezáltal az ízek is jobban az ételben maradnak, így kevesebb sóra lesz szükségünk. S ha már itt tartunk: ne ragadjunk le a sónál és a borsnál. Kísérletezzünk a tömkelegével rendelkezésünkre álló fűszerekkel.

Kezdjük a főzést rögtön a töltött káposztával, ami egy nagyon egészséges étel, de nem kell, hogy tocsogjon a zsírban. Használjunk barna rizst, vagy kölest a fehér rizs helyett, valamint tartózkodjunk a növényi tejföltől, ami a forgalomban frissföl néven fut. Minden hidrogénezett növényi zsír transzzsírsav/TFA jelenlétét valószínűsíti ami nem egészséges. A hidrogénezett növényi olajokat a háborúban kezdték el használni a vaj helyettesítésére. Az előállítása során alkalmazott  mesterséges beavatkozás olyan kémiai konfigurációt alakít ki, ami a keletkezett zsiradék eltarthatóságát növeli, ám amit az emberi szervezet bizonyos mennyiség fölött nem tud kezelni. Ezen zsírok túlzott fogyaszása elősegíti a szív- és érrendszeri elváltozás, depresszió, rák, stb kialakulását. A transzzsírsavak használatára mostanában született jogszabály, miszerint megadóztatják az engedélyezettnél többet alkalmazó üzemeket, ami reméhetőleg a népegészségügyi termékadó eredményeihez hasonlóan eléri, hogy azt kevesebbet használják majd. A manapság divatos kókuszzsír ugyancsak kerülendő magas telített zsírsavösszetétele miatt! Helyette használjunk hidegen sajtolt olajakat!

A hal úgyszintén tradicionális alapanyag, amit nem szabad kihagyni a karácsonyi menüből. Ám nem csak rántva készíthetjük el, de például megkenhetjük pestoval és sütőben süthetjük puhára. Vagy ott a rácponty. A fűszerezett lisztben forgatott halszeleteket olajon átsütjük, rátesszük a jénaiban, vagy a cserépedényben lerakott főtt krumplikarikákra, ezt paradicsommal, paprikával, hagymával terítjük be, végül tejföllel koronázzuk meg s így tesszük a sütőbe.

No és itt vannak azok a csodálatos levesek! Télen a fűtött szobákban a levegővel együtt a szervezetünk is hajlamosabb a kiszáradásra, az ionháztartásunk felborulására. Az elveszett folyadékot pótolni kell, amire a meleg levesek tökéletes megoldást nyújtanak. Leveshez elég egy pirítós vagy utána egy gyümölcs; nem kell túlenni magunkat.

Természetesen Karácsonykor a desszert sem maradhat el és a jó öreg cukor minden valamire való sütemény hozzávalói között megtalálható. Használjuk csak az előírt adag felét, harmadát, esetleg egy részét helyettesíthetjük barnacukorral, vagy xilittel. Viszont arra vigyázzunk, hogy az élesztős sütikbe nem jó az édesítő. Süssünk amennyit csak szeretnénk, de ne azért, hogy később magunkba tömjük. Miért ne ajándékozhatnánk el műalkotásaink egy részét szeretteinknek, vagy az éhezőknek?

Elérkezett a várva várt étkezés ideje. Terítsünk ízlésesen, adjuk meg a módját. Játsszuk el az étkezést, mint a filmekben: öltözzünk fel ünnepélyesen, együnk illedelmesen. A szép teríték, a tiszta, csinos ruha, a készülődés, mind a ceremónia részei. A hangulattal, az odafigyeléssel, a tisztelettel járó pozitív érzések egészségünk megőrzéséhez is hozzásegítenek. Nemcsak az igényességet fokozza, ha az ételt kisebb tányérokra szervírozzuk, de így kisebb adagokat szedünk. Ez fontos mert pl.: a leptin nevű hormon, ami a jóllakottságot jelzi, az evés kezdetétől kb. 10-15 perc alatt jut el a hipotalamuszba, az éhségközpontba. A kis adagokkal járó esetleges többszöri szedés és a lassan evés egészségesebb, sokkal gusztusosabb, mint mohó habzsolás, nem is beszélve a kellemetlen utóhatásokról, amik azzal járhatnak. S ha karácsonykor már sikerült, miért ne tehetnénk meg ezeket a lépéseket máskor is, kezdve mondjuk a  vasárnapokkal?

Asszonyok, lányok, ne tegyük tönkre magunkat az ünnepek alatt, nem a teljes kimerültség a cél! Legyen bennünk egy kis egészséges önzés! Mindenkinek az a jó a családban, ha van egy tűrhetően kinéző anyja, felesége, barátnője, lánya, aki nem hisztis, kötekedő a karácsonyi készülődéstől. Inkább töltsünk időt egymással! Látogassuk meg a rég nem látott nagynénit, vagy hívjuk fel távol élő unokaöcsénket. Ez sokkal többet ér. Mi megbeszéltük a családtagokkal, hogy a felnőttek között nem lesz ajándékozás. Mindenki hoz egy gondolatot, beszélgetünk, játszunk, együtt leszünk. A vacsora fogásait elosztottuk egymás között, hogy ne csak egy ember robotoljon a konyhában. Jézus születésnapjának ünneplése, a családi, baráti  összetartás megélése a fontos, és ez mindenkinek az egészségére is válik.

Kellemes Ünnepeket!