A Cukorbetegség világnapja

Newsletter Nov.13 - world diabetes dayNovember 14-e  a Cukorbetegség világnapja. A kettes típusú cukorbetegség az egyik legtöbb embert érintő betegséggé vált, körülbelül 425 millió ember szenved tőle. Míg 1980-ban még csak a 18 éven felüliek 4,7 százaléka volt cukorbeteg, ma már a felnőtt lakosság 8,5 százalékát érinti a kór. A WHO szerint 2030-ra a 7. leggyakoribb halálok a világon a cukorbetegség lesz. Az egyre növekvő esetek nagy része megelőzhető lenne a megfelelő diéta betartásával és több testmozgással.

A kettes típusú cukorbetegség

Testünk megfelelő működéséhez elengedhetetlen, hogy vérünk a kellő glükóz szinttel rendelekezzen. A glukóz energiánk egyik fő forrása, amely a véráram által jut el testünk minden egyes pontjába. Az inzulin nevű hormon, mely a hasnyálmirigyben termelődik, átalakítja a glükózt energiává. Ha több éven keresztül túl sok cukrot viszünk be szervezetünkbe, előfordulhat, hogy kevésbé leszünk érzékenyek az inzulin hatására. A szervezetnek emiatt még több inzulint kell termelnie, a hatás fenntartására. Ezt az állapotot inzulin rezisztenciának hívjuk, mely a cukorbetegség előszobájának, megelőző állapotának is tekinthető.

diabetesz-kisokos_1f36d04d14dd364a248c98b5e738f7c9

Mivel a test nem képes megemészteni a glükózt, az ott marad a véráramban. A magas vércukorszint a nem hatékony inzulintermelés egyenes következménye.  A magas vércukorszint hosszú és rövidtávon is károsÍtja a szervezetet. Különösenj igaz ez a szívre, az agyra, a vesékre, szemre és a lábfejre.

A 2-es típusú cukorbetegség 92 százaléka az életmóddal van összefüggésben, csak a betegség 8%-a genetikus.

Miből lesz a vércukor?

Ha Ön nem iszik cukros löttyöket és nem eszik folyton csokit sem, könnyen azt gondolhatja, hogy nem fenyegeti a cukorbetegség veszélye. A glükóz a szánhidrát formájában jut be a szervezetünkbe, különösen amikor magas szénhidráttartalmú ételeket: kenyér, tészta, rizs, műzli, gyümölcsök, keményítőben gazdag zöldség, tej, joghurt fogyasztunk. Szervezetünk a szénhidrátot glükózzá bontja, ami aztán bekerül a véráramba. Az inzulin teljesen szükséges, hogy a glükóz a későbbiekben energiává alakuljon.

Mi történik, ha inzulin hiány lép fel?

A megnövekedett vércukorszint akár életveszélyes állapotot is előidézhet. A vérerek rongálódásának következtében növeli a szívinfarktus, az agyvérzés, a vesebetgségek és a látással kapcsolatos problémák kialakulását.

Mik a 2-es típusú cukorbetegség tünetei?

A Mayo Klinka, melyet jogosan tartanak a világ egyik legjobb kórházának, a következőekt tartja a cukorbetegség fő jeleienek:

  • Gyakoribb szomjazás, több vizeletürítés: Ilyenkor a véráramban lévő cukor okozza a szomjúságot, a vese nem képes normálisan funkcinálni, ezért kell gyakrabban wc-re járnunk.
  • Indokolatlan súlyvesztés, ájulás: Sok funkciónk nem működik tökéletesen a megfelelő energiaszint hiányában. Főleg az agy, az izmok nem bírnak rendesen funkcionálni.
  • Homályos látás: A glükóz a szemfolyadéknak is része, mely az éles látásban nyújt nélkülözhetetlen segítséget. Ha problémáink támadnak a fókuszálással, gyanakodhatunk egy kezdődő cukorbetegségre is.
  • Lassabb gyógyulás: A magas vércukorszint megváltoztathatja a kötőszövetek állapotát. A szervezet kevésbé lesz ellenálló a fertőzésekkel szemben, és lassabban gyógyul. Egy kis horzsolás vagy vágás is könnyen okozhat súlyos fertőzést.
cukorbetegseg

diabetesz

Ha ezen tünetek bármelyikét is tapasztalta magán, forduljon orvoshoz minél gyorsabban!

Hogyan csökkentsük a cukorbetegség kialakulásának esélyét?

Derítsük ki és konzultáljunk orvosunkkal a családi halmozódásról, és a személyes rizikófaktorunkról.

Néhány apró életmódbeli vákltoztatással is nagy mértékben csökkenthetjük a cukorbetegség kialakulásának esélyét. Nem mellesleg, ugyanezek az életmódváltoztatások hozzásegíthetnek, hogy kevesebb eséllyel legyen szív- és érrendszeri vagy rákos megbetegedásünk.

  1. Túlsúly csökkentése: 

A legtöbb esetben ez az ok áll a cukorbetegség hátterében.

Ne´vtelen 4

cukorbetegség piramis

Diéta: Együnk minél több gyümölcsöt, keményítőmentes zöldséget, teljes kiörlésű gabonát, sovány húst vagy halat. Csökkentse minimálisra az alkoholfogyasztást, a hozzáadott cukrot és szénhidrátot.

     2.Végezzünk rendszeresen testmozgást!:

Már régóta tudja, hogy szüksége lenne egy kis mozgásra, főleg, ha egész nap a számítógép előtt ül? Ha Ön veszélyeztetett a cukorbetegség kialakulásában, nagyon fontos, hogy csökkentse a vércukorszintjét. Mivel az izmok az inzulin nélküli glükózt is fel tudják használni, inzulinkibocsátás nélkül is csökkenhet a szervezet vércukorszintje a testmozgás által.

Nagyon fontos azonban, hogy reális célokat állítsunk magunk elé. Aki nagyobb kihagyás után kezd el újra sportolni, mindenképp konzultáljon orvosával. Kevésről növeljük a mennyiséget az egyre nagyobb irányába.

Ha még több információt szeretne a cukorbetegséggel kapcsolatban, vagy általános állapotfelmérő vizsgálaton venne részt, kérjen időpontot Dr. Hegedűs Ágneshez, aki diabétesz szakértő orvosunk.