Egy órával kevesebb alvás balesetveszélyes?

Azt gondoljuk egy pörgős hetet túl lehet élni néhány óra alvással és sok-sok kávéval, de autót vezetni komoly veszélyt jelent – derül ki egy új amerikai kutatás eredményeiből.

Már a megszokottnál 1-2 órával kevesebb alvás is megduplázza az autóbaleset esélyét. 4-5 óra alvás után négyszer nagyobb esélye van, hogy hibázunk, és ezáltal balesetet okozunk. Ilyenkor olyan veszélyesek vagyunk a környezetünkre és önmagunkra egy autóban ülve, mintha be lennénk csípve és úgy vezetnénk – figyelmeztettek a tudósok.  

Ez az első kutatás, mely az alvással töltött idő csökkenése és az autóbalesetek közti összefüggést vizsgálja. – mondta Brian Tefft és hozzáteszi, hogy eddig ezt a szegmenst méltatlanul alábecsülték a kutatók.

Nem sokan ülnek ittasan autóba, kicsit többen sms-eznek vezetés közben, de ennél is sokkal többen fáradnak el az autóvezetés során. És még többen kockáztatják a saját és mások életét azzal, hogy kevesebb alvással is autóba ülnek.

Az alvás ideális mennyisége

A tudósok szerint egy felnőtt szervezetnek 7-9 óra alvásra van szüksége, hogy megfelelően tudjon koncentrálni a nap folyamán. A tinédzserek, a fiatal felnőttek illetve a felgyülemlett alváshiánnyal küzdők ennél is több pihenéssel töltött órát igényelhetnek.

Az alváshiány lassítja a reakcióidőt, kihagyásokat okoz a koncentrációban, és a válaszreakciók pontosságát is csökkenti.

A kutatás

A munka során mintegy 4600 autóbaleset jelentései áltak rendelkezésre a 2005 és 2007 közötti időszakból. Ezek mindegyike minimum egy járművet érintett és a baleset során keletkezett sérülés orvosi segítséget igényelt. A hibásnak ítélt sofőrök jelentős része azt állította, hogy a balesetet megelőző 24 órában az átlagosnál kevesebbet aludt. Sokan a balesetet megelőző egy hétben is megváltozott alvási rutinról beszéltek.

Leginkább a fiatal és az idős autóvezetők szenvedték el a legkomolyabb baleseteket.

Figyelmeztető jelek? Nincsenek!

Vannak szerencsések, akiknél mielőtt bajt okozna, tüneteket is generál a fáradtság. Ásítoznak, ragad le a szemük, és ráébrednek, hogy nem igazán emlékeznek az elmúlt néhány kilóméteren megtett útra. De a kutatás fontos eredménye, hogy a fáradtság következtében balesetet szenvedők fele nem észleli a fáradtság semmilyen jelét a baleset előtt.

Dr. Erich Voight a New Yorki Egyetem alvásmedicinával foglalkozó kutatóintézetének vezetője azt tanácsolja, hogy ne a testünkre hallgassunk fáradtságunk megítélésekor. “Mi magunk nem vagyunk képesek minden alkalommal jól megítélni fáradtságunk mértékét, ezért kérjük meg a mellettünk ülő embert az autóban, hogy figyeljen oda ránk, és szóljon, ha észlelné, hogy fáradtak vagyunk. Mi pedig hallgassunk is rá. Ennél is jobb, ha inkább taxit rendelünk az ilyen napokon vagy igénybe vesszük a tömegközlekedést.

Tanácsok, hogy biztonságosan vezessünk, ha hosszú útra vállalkozunk:

  • akkor vezessünk, amikor általában is ébren szoktunk lenni
  • iktassunk be szünetet 2 óránként vagy 150 kilométerenként
  • kerüljük a nehéz ételeket
  • kerüljük az olyan orvosságokat, amik álmosságot generálnak.

 

Ha Ön is alvásproblémákkal küzd, keresse fel Dr. Zoller Rezsőt, alvásmedicinával is foglalkozó orvosunkat. További információkért hívja a 061-224-9090-es központi számunkat vagy írjon email a [email protected] e-mail címre.