Az egészség a belekben kezdődik

Több mint két ezer évvel ezelőtt Hippokrátész, az orvostudomány atyja mondta: “Minden betegség a bélből ered”. Mostanában ezt egyre több ember szájából hallani, talán végre kezd elterjedni a köztudatban. Mára tudományos kutatások százai igazolják, hogy a belek egészsége az egész szervezet működése szempontjából kiemelt fontossággal bír, mivel a belek nem megfelelő működése egy csomó betegség kialakulásában fontos szerepet játszik. Ezek közé tartozik a cukorbetegség, a elhízás, depresszió. A belekben található baktériumok egyensúlya fontos szerepet tölt be a testi, szellemi és mentális jól létben.

Az immunrendszerünk 75-80 százaléka a gyomrunkban van, így a megfelelő bélflóra pozitív hatással van az immunrendszerre, ezáltal csökkenti egyes betegségek kialakulásának esélyét. Sok kutató van azon az állásponton, hogy a gyomor megfelelő működése és a flóra egyensúlya megörzése vagy visszaállítása áll majd a 21. század orvoslásának középpontjában. Ha változást tudsz elérni a beleid működésében, azzal megváltoztatod az egészséged.

A gyomrunkban lévő baktériumok több mint 1000 milliárd cellából állnak, melyek között jótékony és káros baktériumok egyaránt előfordulnak. A jó baktériumok segítik az emésztés folyamatát, vitaminokat termelnek, erősítik az immunrendszert, a káros baktériumok pusztítást képesek véghezvinni az emészéssel kapcsolatos funkciókban, és tüneteket produkálhatnak a bőrön és hatással vannak a mentális egészségre is. Beleink helyzetét nem úgy tudjuk megjavítani, hogy kiírtjuk a rossz baktériumokat, hanem, hogy jó baktériumokkal egyensúlyozzuk ki, támogatjuk azok szaporodását.

Ha ezeket a jeleket tapasztalja, önben túl nagy arányban fordulhatnak elő káros bélbaktériumok:

  • Székrekedés
  • Túl levés vagy túl sok gáz. Általában az ember napi hússzor ereszt ki magából gázokat. Egész szobát betöltő kellemetlen szagok esetén bélflóra egyensúly problémákra gyanakodhatunk.
  • Krónikus hasmenés – A laza széklet a leggyakoribb figyelmeztetésül szolgál, hogy ideje a rossz baktériumokat kisöpörni a szervezetünkből.
  • Krónikus rossz lehellet- H. Pylori baktérium jelenléte az egyik leggyakoribb oka a rossz lehelletnek. A normál bélflóra megbomlása a szív égő érzéséhez illetve refluxhoz vezethet.

Visszatérés az egyensúlyi állapothoz:

  • Ne szedjünk antibiotikumot! Az antibiotikumok nem képesek megkülönböztetni egymástól a jó és a rossz bélflórát, így egy-egy kúra alkalmával kiírtják azt is amire nagy szükségünk lenne. Ha mégis antibiotikumos kezelésen esnénk át, ne feledjünk, hogy amint véget ér a kezelés, gondoskodnunk kell, hogy bélflóránk kellő egyensúlyba kerüljön újra.
  • Szedjünk probiotikumos kiegészítőt. Kétfajta batérium típus biztosan csak jót tesz a bélrendszerünknek: ilyenek a lactobacillusok és a bifidobactériumok.
  • Fogyasszunk a probiotikumok termelődését elősegítő ételeket: élőkultúrás joghurtot, kefirt, pasztőrizálatlan savanyúkáposztát. A miso leves nem csak ízletes, de egészséges is. Ne feledjék, hogy nem az összes joghurt hasznos a bélflóra javítása szempontjából. Vásárlás előtt mindenképp ellenőrizzék, hogy élőflórát tartalmaz-e a készítmény.
  • Sportoljon rendszeresen: a sport egész testünkre jó hatással van, nem csak a bélműködésünkre. A profi atléták sokkal változatossabb microbiommal rendelkeznek, mint azok, akik nem sportolnak.
  • Etesse a baktériumot: Bár tulajdonképpen folyamatosan etetjük, de néhány étel kifejezetten jó hatással van bélrendszerünk egészségi állapotára. Ezek között mindenképp meg kell említeni a hagymát, spárgát, jeruzsálemi articsókát, újhagymát.
  • Hagyja el a cukrot! A cukor és a szénidrátban gazdag ételek: kenyér, tészta lerakódnak a gyomorban és a rossz baktériumok számára értékes táplálékként szolgálnak.

 

Bár a bölcsességet, miszerint belekben az egészség már több mint 2000 éve ismerjük, az emberek mégis nehezen tesznek az egészségük fejlesztéséért. Csak Ön felel szervei épségéért, és van egy jó hírünk. ha Ön mindent megtesz az ő egészségükért, ők fognak később önre vigyázni.