Az ülőmunka az új dohányzás!

Az elmúlt években egyre többet és többet olvashatunk az ülőmunka veszélyeiről. Ártalmasságát sokszor hasonlítják a dohányzáshoz, mert ugyanúgy megrövidíti az emberéletet. Ez talán túlzásnak is tűnhet, de a korai elhalálozás és mozgáshiány között egyre egyértelműbb összefüggéseket lehet kimutatni. Mennyire káros egészségünk szempontjából a napi 8 órás ülés és mit tehetünk ellen?

Az American Heart Association, azaz az Amerikai Szívügyi Társaság bebizonyította, hogy napi hat óránál több ülés nemcsak a szív- és érrendszeri megbetegedések számát növeli, hanem a 2-es típusú cukorbetegség és a daganatos megbetegedések előfordulását is. A sok ülés lassítja az emésztést, ami hatással van a szervezet cukor feldolgozó képességére, a vérnyomásra és a testzsír égetésére. A legtöbb felnőtt napi 8-10 órát ül, és ez a mennyiség éveink előrehaladtával csak tovább nő. Sokszor munka után is sok időt töltünk a tv előtt, görnyedünk otthon is a számítógép előtt, a kanapén ücsörögve pihenjük ki magunkat.

A hosszú ülő testhelyzetben töltött óráknak meglesznek a következményei: 

  1. Izom veszteség
    A sok ülés hatására izmaink elvesztik feszességüket, és szinte zselészerűen folynak rá a csontjainkra. Álló helyzetben az alhasi izmoknak dolgozniuk kell, de ülve erre nincs szükség. Az ülőmunka csökkenti a farizom erejét, melynek komoly következményei lesznek a járásra és az állásra nézve.
  2. Súly gyarapodás
    Ez sem igazi meglepetés. Tanulmányok igazolják, hogy a túlsúlyos, 30-as testtömegindex-szel rendelkező emberek általában két és félszer annyit ülnek mint a soványabbak. Ha Ön úgy gondolja, hogy napi 7-9 óra ülés nem okoz súlygyarapodást, olvassa el a következő pontot.
  3. Agyi fáradtság
    Az ülőmunka során a legtöbben szellemi munkát végeznek és folyamatosan használják az agyukat. A legstimulálóbb agyi tevékenység órákon át történő végzése az agy lelassulásához vezet. Szellemi képességeink hatékony működéséhez szükség van a mozgásra is. Aktív izommunka során oxigén és vér jut az agyba, ez serkenti az agyi működést.
  4. Szervek károsodása
    A zsírsavak könnyebben lerakódnak a szívhez vezető artériákban, mivel izmaink ülés közben kevesebb zsírt égetnek, és a vér lassabban áramlik a testben. Ez megemeli a vérnyomást, a koleszterin szintet, és a hasnyálmirigy is a normálisnál több insulint termelve működik.

Harcolj a túl sok ülés ellen!

  • Állj fel!

Ha néha állva dolgozol az íróasztalodnál, máris radikális csökkentetted az ülés okozta egészségkárosodás esélyét.

  •  Mozogj, sétálj!

Bárcsak az összes irodai asztal átalakítható lenne futógéppé! Talán ez az időszak is eljön, de addig is álljunk fel minden órában legalább pár percre. Sétálgassunk telefonálás közben, de leaglább 1-2 percre mindenképp mozduljunk meg minden órában.

  • Számítógép felemelése

Állás és ülés közben egyaránt úgy lenne egészséges, hogy a monitor szemmagasságban legyen velünk, így nem kell 10 foknál többet kompenzálnunk, hogy lássuk a monitort. A tartós lefelé nézés nyaki és háti bántalmakat okoz. A kelleténél magasabb monitor állás száraz szem szindrómát okozhat.

  • Végezz olyan tevékenységet, ami megemeli a pulzusod:

Ha adódik egy kis szabadidőd, végezz olyan tevékenységet, ami megemeli a pulzusod. Ez lehet egy séta, néhány kitörés is. Egy felnőtt szervezetnek naponta minimum harminc perc mozgás szükséges egészsége megőrzéséhez.

  • Tízezer lépés egy nap

Biztos sokan hallottak már erről az ajánlásról, ami mozgalommá, üzletággá nőte ki magát a lépésszámlálókkal. Napi 7500-10000 lépés megtétele nagy mértékben segít, hogy megőrizzük szervezetünk egészségét. Napi 5 km séta jelentősen csökkenti a krónikus szív és érrendszeri megbetegedések előfordulását.

  • Válaszd a lépcsőt!

Már több mint egy órát ültél irodai székedben és szükséged lenne egy kis mozgásra? Indulj el a lépcsőn. A lépcsőzés hatékonyan égeti a zsírt, erősíti a lábat, a feneket, combot, és a hasizmok tonizálását is segíti. Az izomzatra való jótékony hatása mellett a lépcsőzés a tüdő kapacitását is növeli, és csökkenti a szív- és érrendszeri problémák kialakulásának esélyét.

Kétség sem fér hozzá, hogy egy megsemmisítő csapást mér egészségére az, aki a 8 órás ülőmunka után bepattan az autóba, vagy felül egy buszra vagy metróra azért, hogy hazaérve a tv előtt pihenje ki a nap fáradalmait. A felelősség akkor is minket terhel, ha a munkánkat ülve végezzük, hiszen cikkünkből is kiderült, hogy milyen sok módját választhatjuk a munka közben végzett apróbb mozgásoknak.