Hidratálás ennivalóval

orange waterÉletszükségleteink egyik legfontosabb eleme a víz. Amint azt a nyári hónapokban rendszeresen tapasztaljuk, a víz fontos szerepet tölt be testhőmérsékletünk szabályozásában. Amellett hogy oxigénnel és táplálékkal látja el sejtjeinket, hozzájárul az ásványi anyagok és egyéb tápanyagok felszívódásához és felhasználásához is. Ez a funkció fontos egész testünk megfelelő működése érdekében, mert az ásványi- és tápanyagok nagy hatással vannak ideg- és izomműködésünkre, befolyásolják a pulzusszámot, a vérnyomást, és létfontosságúak az egészséges anyagcsere fenntartásához is.

Testünk közel 60%-a víz, melyből nem csak izzadáskor, vizeléskor, de még kilégzéskor is folyamatosan veszítünk. Az elveszített vizet pedig állandóan pótolnunk kell, hogy elkerüljük a kiszáradás veszélyét.

Bár a hidratálás legjobb, legegyszerűbb módja az, ha sok vizet iszunk, egyes ételek fogyasztásával is nagy mennyiségű vízhez juthat szervezetünk. Sok gyümölcsnek és zöldségnek igen magas a víztartalma.

Zamatos, hidratáló harapnivaló például a dinnye (92% víz), az alma (84%), a körte (84%), az ananász (87%), az eper (92%), és az áfonya (85%). Ha jóízű, hidratáló reggelire vágyunk, szeleteljük fel kedvenc gyümölcseinket, bolondítsuk meg némi joghurttal, és élvezzük az egészséges finomságot!

A citrusfélék, mint a grépfrút, a narancs, a citrom és a lime nem csak a vízpótlásban segítenek, de nagyszerű C vitaminforrások is. Egyszerűen készíthetünk magunknak frissítő és élvezetes italt, ha például citromot, lime-ot, vagy mindkettőt facsarunk vizünkbe. Sokakra étvágy-csökkentő hatással is van a citromlé fogyasztása.

A leveleszöldségek, mint a fejes saláta (96%) és a spenót (92%) lédús paradicsommal (94%) és uborkával (96%) tálalva nagyszerű hidratáló kiegészítők a főétkezésekhez. Uzsonnára pedig ne feledkezzünk meg a zellerről (95%) sem. Hígabb levesek fogyasztásával is sok vizet pótolhatunk, persze ha nem sózzuk túl. Bár a főzéssel zöldségeink sok vitamint és tápanyagot veszítenek, a leves leve ezekből sokat megőriz.

Érdemes arra is odafigyelni, hogy víztartalékunkat ne egészségtelen forrásokból akarjuk pótolni. Bár a különböző gyümölcslevek és üdítőitalok sok vizet tartalmaznak és így hidratáló hatásúak, túlzott mennyiségű cukor- és egyéb káros adalékanyagtartalmuk miatt inkább ártalmasak a szervezetünkre.

Mi a helyzet a vízhajtókkal, mint például a koffein és az alkohol?

Ismert tény hogy a koffein rendelkezik vízhajtó tulajdonságokkal, melyek arra ösztönöznek minket, hogy gyakrabban látogassuk a mellékhelységet.

Az alkoholnak hasonló vízhajtó hatásai vannak. A lüktető fejfájást egy olyan este után, amikor jóval többet ittunk a kelleténél, legtöbbször a kiszáradás okozza. Fontos még, hogy kifejezetten óvatosan fogyasszunk alkoholt nagy melegben, amikor izzadunk. Testünk ilyenkor nagy valószínűséggel több vizet veszít, mint gondolnánk.

Sokan nem is tudják, hogy testünk csak órákkal a kiszáradás után érzékelteti velünk, hogy szomjazunk. Ezek szerint, mire a szomjúság elfog bennünket, már több órás kiszáradást kell pótolnunk.

Tippek a vízhiány pótlására:

  • Tartsunk ágyunk mellett egy pohár vizet és igyuk meg rögtön ébredés után.

  • Munkahelyünkön is tartsunk magunk mellett egy palack vizet és iszogassuk napközben.

  • Mindig legyen nálunk egy üveg víz, különösen a melegebb hónapok alatt.

  • Minden csésze kávé mellé igyunk meg egy pohár vizet!
  • Plusz nyereség: megfelelően hidratált bőrünk egészségesen és fiatalosan néz ki!

Írta: Paksy Anna