A futás jót tesz a hátunknak!

Rohanásban élünk, nem jut időnk a legfontosabbra, a mozgásra. Mégis egyre többen veszik rá magukat estéről estére a kocogásra, és egyre több futóversenyt rendeznek országszerte. Mi tagadás, a futás divattá vált, és ehhez illően a legtöbb divatmárka is legyártatja saját futókollekcióját. A futócipő, futónadrág olyan alapkellékké válik lassan, mint a fürdőruha.

A futás kapcsán gyakran szóba került, hogy bár az egészség általános állapotára gyakorolt hatása széles körben ismert, eddig nem tudták az orvosok igazán, hogy milyen hatással van a gerinc csigolyáinak állapotára. A gerincproblémák ülő társadalmunkban az utóbbi időben nagyon elhatalmasodtak, és sokan úgy feltételezték, hogy a futás nem javít ezen. Most azonban ennek az ellenkezője derült ki.

Hosszú évek kísérletezése után úgy tűnik, végre eredményre jutottak az orvosok, melyet publikáltak is a ….lapban. A kísérletezést először egereken kezdték, majd miután náluk pozitív eredményeket kaptak, elkezdtek embereket is monitorozni.

80 felnőtt férfit és nőt vettek be a vizsgálatba. Egyharmaduk átlagban heti 50 kilométert futott minimum 5 éve, másik harmaduk 25-45 kilométert, míg a harmadik csoport nem futott egyáltalán. A folyadékok óvják meg a csigolyákat, így ez az egyik legfontosabb mutatója a csigolyák állapotának.

A gerinccsigolyák speciális MRI vizsgálata során a kutatók megállapították, hogy azon kísérleti alanyok gerinccsigolyái, akik rendszeresen futottak, nagyobbak, és folyadékban gazdagabbak azokénál, akik szinte egyáltalán nem mozognak.

Ugyanakkor a tudósok már nem tapasztaltak különbséget a nagy távot futók és a kisebb távokat előnyben részesítők gerince között.

A kutatók tovább vizsgálták, hogy mi az a minimum sebesség, ami serkenti a geronc csigolyák állapotát, és arra az eredményre jutottak, hogy már egy erős séta is ilyennek mondható. A gyors futás azonban kívül esik a gerincre egyértelműen jótékony hatást gyakorló tempón.

A kutatás tehát azt látszik igazolni, hogy nem muszáj futásra adni a fejünket, egy erősebb tempójú napi sétával is sokat tehetünk gerincünk egészségének megőrzéséért.