Gondolja meg mit ad gyermeke kezébe!

Az Amerikai gyermekorvosok szövetsége a közelmúltban megfogalmazott néhány irányelvet a csecsemők és kisgyermekek elektronikus eszköz használatára vonatkozólag.

A mostani csecsemők olyan világba születnek bele, mely teljesen átitatódott az elektronikus eszközhasználattal. Bár bizonyos programok, alkalmazások fejleszthetik a gyermekek képességeit, nem biztos hogy mindez megéri, hiszen annál károsabb lehet a gyermekek fejlődésére nézve a túlzásba vitt digitális eszközhasználat. A kora gyermekkorban túlzás nélkül állítható, hogy napról napra fejlődik az agy, és ezt a fejlődést sok tudós szerint gátolja és akadályozza az elektronikus eszközök használata. A jelenség sajnos nem elég régi ahhoz, hogy a kutatások egyértelmű bizonyéltokkal, eredményekkel szolgáljanak.

A gyermekorvosok tanácsokkal láthatják el a szülőket a digitális eszközök használatával kapcsolatban, nem csak tartalmi vagy használati időre vonatkozó irányelveket fogalmaznak meg, de igyekeznek felhívni a szülők figyelmét a közös eszközhasználat kiemelt fontosságára, illetve elmondják nekik, hogy a tudomány jelenlegi állása szerint nem ismerjük az okostelefon, Ipad vagy tablethasználat gyermekekre gyakorolt hatását.

Sok szülő megpróbálja teljesen távolt tartani gyermekét az okoseszközöktől, ám ez ahogy  a gyermek közösségbe kerül egyre nehezebben megvalósítható. Van azonban néhány olyan helyszín, ahol még a 21. századi gyermekek sem az okoseszközöket nyomkodják. A játszótéren vagy az uszodában a gyermek érzi, hogy a helyszín érte van, róla szól, olyankor nem is igényli a videójátékokat.

Az okoseszközök használatának lehetséges káros következményei:

  • A gyermekeknek szükségük van az unatkozásra, mert akkor lendülnek kreatív energiáik mozgásba, és képzeletük szárnyalni kezd. Ha amint elkezdenek unatkozni a kezükbe nyomunk egy ipadet, elvesszük tőlük az esélyt arra, hogy babázzanak, legóból várat építsenek vagy a több millió analóg játék közül találjanak kedvükre valót.
  • Lehet, hogy a tabletet használva sok olyan képességet elsajátítanak, amivel villoghatunk a társaságban ( tudja az angol abc-t vagy elszámol húszig németül) de ameddig agyát ezek a tevékenységek kötik le, fontos olyan cselekvésektől raboljuk el az idejét, amit vagy ebben az időszakban tanul meg vagy soha.
  • A gyermekek a játékon keresztül szereznek információkat az életről. Meg kell tanulniuk hogyan kezeljék a dühöt, ha kedvenc játékukat kitépi egy másik gyermek a kezükből a játszótéren.
  • Ha gyermekünk megszokja, hogyha nyűgös, és minden baja van, kezébe adjuk az Ipadjét, akkor nagy valószínűség szerint felnőtt korában is a tárgyaktól várja majd a megnyugvását, emberek helyett eszközorientált lesz. 
  • Julia Ma és kollégái a Torontói Egyetemről kutatásuk során olyan összefüggéseket találtak, hogy a 2 évnél fiatalabb gyermekek okoseszköz használata eredményezheti, hogy később kezdjenek el beszélni.
  • A Scientific Reports-ban publikált kutatás az eszközhasználat és az alvás minősége közti összefüggést kutatta. A fél év és 3 éves közötti gyermekek minél többet használták kütyüiket, annál kevesebbet aludtak. Egy órával több eszközhasználat naponta átlagosan napi 15 perccel kevesebb alvást eredményez.
  • Pszichológusok világosan kimondták, hogy a gyermek 30 hónapos kora alatt semmilyen játékosan tanító programnak nincs tartós haszna. 15 hónapos koruk körül ugyan a gyermekek képesek akár hosszabb szövegeket is megtanulni ezekből a játékokból, de problémásan tudják beilleszteni ezt a 3 dimenziós világba.
  • Az Amerikai Gyermekorvosok Akadémiájának közleményée azt is megfogalmazza, hogy az iskolai sikerekhez elengedhetetlen képességek, mint a magasabb szintű, kombinált gondolkozás, vagy az érzelmek kezelése, kordában tartása, az érzelmi szabályozás és a szabad gondolkodás kizárólag a nem digitális játékokban sajátítható el, és ennek közvetlen feltétele a szülő-gyerek kapcsolat aktív szintje.
  • Nagy mennyiségű okoseszköz használat elhízáshoz is vezethet és növelte a vizsgált alanyok testtömeg indexét (BMI) is. Ennek oka valószínűleg keresendő a korban szükségesnél kevesebb mozgásban, de a reklámok is arra késztethetik a kicsiket, hogy több ételt fogyasszanak el, mint amire szükségük van.

Ajánlások:

  • a szülők okoseszköz használata nagy hatással van a gyerek ezzel kapcsolatos igényeire és érdeklődésének intenzitására. Minél több interakciónk van gyermekünkkel, és minél kevesebbet ülünk a számítógép előtt, annál könnyebben érhetjük el a piciknél is a digitális detoxot.
  • 18-24 hónapos gyermekek ne használjanak digitális eszközöket
  • 2 és 5 év közötti gyermekek ne használják napi egy óránál többet digitális eszközeiket
  • Kapcsoljuk ki otthonunkban a televíziót és más elektronikai eszközt, amikor nem használjuk őket.
  • Egy órával elalvás előtt ne használjunk semmilyen képernyős eszközt, és a hálószobába ezek nap közben se kerüljenek be.
  • Legyenek olyan kijelölt idők, amikor nem kerülhet elő a tablet: étkezések ideje alatt, és amikor a szülőkkel játszanak a gyerekek.