A megbecsülés jó szívgyógyszer

Newsletter - Heart Care- Feb15A pszichológusok egykor azt állították, hogy az érzelmek csupán az agy által generált mentális kifejezésformák. Mára már tudjuk, hogy ez nem így van, hiszen az érzelmek legalább annyira összefüggésbe hozhatók a szívünkkel és más szerveinkkel, mint az agyunkkal. Érzelmi tapasztalataink tulajdonképpen a szívünk, az agyunk és a többi szervünk összehangolt működéséből adódnak.

A HeartMath (SzívMatek) Intézet, a szívet és az érzelmek fiziológiáját kutató intézet, több tanulmányt szentelt a szív és az érzelmek összefüggéseinek kutatására, melyek közül sok rávilágított arra, hogy a szívműködésünk hogyan befolyásolja az érzelmeinket, a vitalitásunkat, az egészségünket és az általános jól-létünket.

Az érzelmek és a szív

Friss HeartMath kutatások komoly összefüggést látnak a szív és az agy között. A szív folyamatos dialógusban áll az aggyal, miáltal az érzelmeink megváltoztatják az impulzusokat, amiket az agy küld a szívnek, melyekre a szív bonyolult módokon válaszol. Viszont azt is tudjuk, hogy a szív több üzenetet küld az agynak, mint fordítva, melyekre az agy fontos reakciókat generál. Mikor olyan érzelmeket élünk át, mint a harag, szorongás, frusztráció, bizonytalanság, szívverésünk ritmusa felborul. A ritmusváltozást az agy érzelmi központja negatívnak és stresszesnek érzékeli, ami aztán meggátolja a tiszta gondolkodásban. Ezek azok a jelek, melyeket a szívünk körül érzékelünk.

Több tanulmány kiemelte, hogy azoknak az embereknek, akiknek gyakran vannak negatív érzelmeik, mint a harag, az irritáció, a frusztráció, nagyobb az esélyük a szívbetegség kialakulására. A fent említett emóciók egy láncreakciót indítanak el a szervezetben: a stresszhormon szintje és a vérnyomás megemelkedik, a vérerek összeszűkülnek és az immunrendszer gyengül. Ha folyamatosan hasonló érzelmeket élünk át, ez megerőltetheti a szívünket és a többi szervünket, ami súlyos betegségekhez vezethet.

Ezzel ellentétben a HeartMath felmérése azt is kimutatta, hogy amikor melegebb érzések töltenek el bennünket, mint a szeretet, a törődés, az együttérzés, vagy a megbecsülés, a szív egy teljesen más ritmust vesz fel. Ebben az esetben az sokkal egyenletesebb, leginkább szimmetrikus hegyvonulatokra hasonlít. A harmonikus, pozitív érzéseket reflektáló szívritmus a szív- és érrendszer hatékony és egészséges működését és az idegrendszer egyensúlyát jelzi. Ezáltal az agy is értesül arról, hogy a szív jól érzi magát, valamint a szívet melegségérzés önti el. Ha megtanuljuk, hogyan váltsunk negatívból pozitívba, ezzel óriási segítséggel leszünk kardiovaszkuláris rendszerünkre. Könnyen felügyelhetjük érzelmeink befolyását szívműködésünkre: elég, ha a szívdobogásunkat figyeljük. Ezáltal egy hatékonyabb üzemmódba is átsegíthetjük azt.

A megbecsülés haszna

A megbecsülés érzése az egyik legkonkrétabb és legegyszerűbben előidézhető és aránylag hosszú ideig fenntartható pozitív érzelem. Szinte bárki talál valamit, ami őszinte megbecsüléssel tölti el. Már azáltal is, ha csak felidézünk egy korábbi alkalmat, amikor valódi elismerést éreztünk és megpróbáljuk újra átélni azt, megnövelhetjük szívritmusunk koherenciáját, csökkenthetjük az átélt stresszt és ezáltal javíthatunk az egészségünkön.

Azoknak, akiknek nehezükre esik a megbecsülés érzését előhívni, szakértők javasolják, hogy idézzenek fel egy korábbi pozitív emléket, mely melegséggel tölti el őket. Gyakorlással a legtöbb ember el tudja hagyni a múltbeli referenciákat és képessé válik az elismerés, megbecsülés érzését azonnal “előállítani”. Dr. Rollin McCarthy, a HeartMath kutatási igazgatója szerint “fontos kihangsúlyoznunk, hogy nem a mentális kép, ami a szívritmusváltást előidézi, hanem az azt kísérő érzések. A mentális képeknek önmagukban nincs ugyanolyan jelentős végkifejletük, mint amit akkor figyelhettünk meg, mikor valaki egy pozitív érzésre koncentrál.”

A HealthMath által is kidolgozott, a pozitív érzéseket előidéző technikák segítik a hatékony váltást a negatív, stresszes gondolatokról és érzelmi mintákról, pozitívabb észlelésekre, érzésekre. Az egyik hosszútávú haszna az említett technikák gyakorlásának a megnövekedett érzelmi tudatosság, ami hozzásegít minket egy kiegyensúlyozottabb érzelmi állapot eléréséhez, ezáltal pedig egy egészséges szív- és érrendszerhez. Bár szívünk jóllétéhez az egészséges étkezés és a rendszeres testmozgás is hozzájárulnak, egyre inkább tudatosul az egészséges érzelmi élet fontossága úgy azok körében, akik valami szívbetegségből lábadoznak, mint megelőzésként.

Forrás:

www.heartmath.org/today
http://www.gluetogether.co.uk/tools/heartmath.html

Ez a cikk a 2015 februári hírlevelünkben jelent meg. Bővebb információért és a hírlevélre történő felíratkozáshoz kérjük kattintson ide.