Napszúrás: jobb félni, mint megijedni!

Nyáron jó tisztában lenni a napszúrás nyilvánvaló jeleivel. Akkor kapunk napszúrást, ha testünk hőmérséklete az átlagos értékhez képest megemelkedik, azaz magasabb lesz mint 36-37 fok, amivel a testünk általában működik. Az elős figyelmeztető jelek a hő okozta izomgörcsök. Aki a figyelmeztető tünetek jelentkezése után nem próbálja meg lehűteni magát, annak a következő fázis bekövetkezésére kell számítania: A megnövekedett hőmérséklet következménye a koponyaűri nyomás fokozódása és az agyhártya izgalma. A túlzott napozás az egész szervezetet igénybe veszi, fellép az agyműködés zavara, megváltozik a vérkeringés, nem tudja leadni a szervezet a felesleges hőt, és túlmelegszik. A nagyfokú fejfájás mellett a tarkó kötöttsége, merevsége alakul ki, a beteg tudata zavart lehet, eszméletét elveszítheti. A napszúrás súlyosabb formája akár a beteg életét is veszélyeztetheti.

A napszúrás kezelése:

Ha valakinek súlyos tünetei jelentkeznek, nagyon fontos, hogy azonnal orvosi segítséget keressünk számára. Amíg a segítség úton van felénk, ezekkel a módszerekkel hűthetjük le testünket:

  • ültessük, fektessük le a napszúrást kapott személyt az árnyékba vagy légkondicionált fedett térbe, és a lábát kissé megemelve rögzítsük.
  • Vegyük le róla a nem szükséges ruhát, vagy legalább lazítsuk ki, amit csak tudunk.
  • Ha lehetséges, kapjon egy kis hideg vizet a teste, ez segít leghatékonyabban levinni a testhőmérsékletét.
  • Itassunk vele sok vizet, de ne túlságosan hideget, előidézve ezzel egy újabb betegséget. Mivel szervezete az izzadás követleztében jelentősen veszített sótartalmából, így ha módunkban áll, agyjunk neki sportitalt is, például Gatorade-et. Ha erre nincs lehetsőégünk ott helyben, készíthetünk egy gyors sós keveréket. Egy liter vízbe 1 teáskanál sót tegyünk. Kerüljük a kávé és alkohol tartalmú italokat!
  • Tegyünk egy jégakut vagy jeget a csúklójához és a tarkójához.

Ki a veszélyeztetett?

Természetesen főként azok vannak kitéve a napszúrás veszélyeinek, akik nagy erejű napsütésben kilépnek az utcára. Szélsőséges esetekben azonban még egy túlmelegedett lakásban is előfordulhatnak a napszúrással megegyező tünetek. Természetesen a gyermekek és az idősek vannak a leginkább kitéve a napsütés veszélyeinek, és esetükben sokszor még figyelmeztető jeleket sem tapasztalunk előtte.

Ha gyógyszeres kezelésben részesülünk különösen vigyáznunk kell, mert a szoksásosnál fogékonyabbak lehetünk a napszúrásra. Alkohol fogyasztás esetén nem csak növeljük a napszúrás kockázatát, de a bódult tudatállapot miatt a figyelmeztető jelleket sem fogjuk észrevenni. Mielőtt egy hideg sört meginnánk, hagyjunk időt testünknek a lehűlésre.

Ne essünk abba a hibába, hogy tükéletes egészségi állapotunk miatt azt higgyük, hogy nehezebben árt meg a nap nekünk. A dehidratáétság és a hőség együttese kombinációja még a legkeményebb embereket is legyűri idővel, különösen, ha a figyelmeztető jeleket figyelmen kívül hagyjuk.

Jelek és tünetek:

  • magas testhőmérséklet (39 fok feletti)
  • kipirosodott bőr, amit az izzadtság leállása okoz
  • gyors vagy túl lassú pulzus
  • zavartság
  • gyengeség
  • eszméletvesztés

Ritkább esetekben a következő tünetek is előfordulhatnak:

  • fájdalmas izomgörcsök, erős izzadás, gyengeség
  • hányinger,

Mikor hívjunk orvosi segítséget?

Ha azt érzi, hogy napszúrást kapott, esetleg elvesztette az eszméletét, netán zavarodottságot érez, hívjon azonnal orvosi segítséget. Az orvos érkezéséig alkalmazza a fent leírt tippeket a súlyos állapot enyhítésére. Meg kell pórválnunk minél hamarabb visszavinni a testhőmérsékletet a normál tartományba.

Legjobban tesszük, ha idén nyáron is elbújunk a nap elől a legnagyobb kánikulában, főleg a 11 és 16 óra közötti időszakban.