Ne fagyjunk meg, ha mást is tehetünk

Biztos hallott már róla a hírekben, hogy Észak-Amerikában az átlagoshoz képest jóval hidegebb idő volt az elmúlt napokban, hetekben. Az átlagos hőmérséklet a legtöbb helyen -18 fok körül mozgott. Bármilyen hideg is legyen az idő, szükségünk van, hogy töltsünk időt kinn a szabadban is. Azonban  ha a szabad levegőn sportolunk, nem árt ha felkészülünk a kihűlés ellen. Fagyás esetén a bőrsejtek károsodhatnak.

Hogyan védekezzünk fagyás ellen?

A fagyás akkor veszi kezdetét, amikor a szövetek hőmérséklete 0 fok alá esik. Testünk hőtérképében a szív tájéktól távol eső testrészek rendelkeznek alacsonyabb hőmérséklettel, így a lábujjak, ujjak, az orr, az áll és a fülcimpa állapotára különösen oda kell figyelni 0 fok alatti hőmérséklet esetén. Fagyás esetén az erek elkezdenek összeszűkülni, mivel a túlélési technika része, hogy minél több vér jusson a szívhez és más létfontosságú szervekhez., ezzel is elősegítve a kielégítő testhőmérséklet fenntartását. A leghosszabb tetsrészeink a legjobban veszélytetettek a károsodás szempontjából. Minusz 7 fokban, 30Km/h-s széllökésekkel elég néhány perc, hogy a szabadon lévő bőrfelület megfaggyon.

Mik a fagyás tünetei?

Először zsibbadás, bizsergés majd fájdalom sugárzik a területről. A bőr színe kezd átváltozni halványpirosról fehérre vagy szürkésre, a bőr érintése hideg lesz. Ilyenkor már nincs messze az adott testrészben az érzékelés betompulása, esetleg teljes megszűnése, majd végül a bőr elfeketetedik és egy erős külső réteget képez. Ha az ujjak érintve vannak, ügyetlennek érezhetjük magunkat, mert a motoros vezérlés képessége is fokozatosan csökken. Ha az állapot nem javul, és nem enyhül a válaszreakció, akkor fennáll a komolyabb szövetkárosodás esélye, sőt még az amputáció sem kizárt.

Milyen tényezők hajlamosítják, hogy a fent leírt, fagyást okozó reakciólánc meginduljon?

  • dehidartáltság, kimerültség, cukorbetegség vagy nem megfelelően működő vérkeringés
  • dohányzás, alkohol fogyasztás, droghasználat
  • félelem, szorongás, pánik, olyan mentális betegségek, amik gátolják a józan ítélőképességet vagy a hidegre való reagálás képességét
  • korábban fagyásnak való kitettség
  • csecsemőknek vagy az időseknek nehéz fenntartani a testhőmérsékletet

A fagyás kezelése:

  • Azonnal keressünk orvosi segítséget. Ha nincs orvos a közelünkben, a fagyásnak kitett testrészt áztassuk be meleg, de nem forró vízbe.
  • Igyunk meleg italt, de ne alkoholt!
  • A felmelegedés alatt a terület válaszreakciói esetleg szokatlanok lehetnek. nagyon pirossá válhat, megjelenhetnek rajta foltok

Hogyan előzhetjük meg?

  • ne töltsünk túl sok időt a hideg levegőn, főleg nedves, szeles időjárás esetén. Ne feledjük, hogy a fedetlen bőrfelület percek alatt kritikus állapotúvá válhat.
  • Rétegesen öltözzünk fel. Olyan ruhákat válasszunk, melyek képesek szellőzni. Gortex anyagból készült ruhadarabok kitűnően alkalmasak a hideg elleni védekezésre.
  • Egyujjas kesztyűt hordjunk, mert az ujjak így melegen tartják egymást. Egy könnyed pamut zokni felett viseljünk egy szintén könnyed, de gyapjúból készült zoknit.
  • Melegítsük fel a csizmákat, kesztyűket, mielőtt magunkra húzzuk.

Bár Magyarországon eddig kimondottan és szokatlanul enyhe téllel van dolgunk, de sosem tudhatjuk, mikor fordul hűvösebbre a levegő. Ha beköszönt a hideg idő, álljon készen a zord időjárással szembeni védekezésre, mert megéri. Jobb lesz a hangulata, ha fájdalom és kellemetlenségek nélkül tölt időt a szabadban télen is.