Ősszel is maradjon motivált

exerciseÉletünk egy bizonyos pontján már sokan elszántan kijelentettük, hogy most már aztán tényleg leadjuk azt az utolsó 5 kilót, kőkemény hasfalat gyarapítunk bikini szezonra, vagy végre elhatároztuk hogy az egész lépcsőházat anélkül fogjuk megmászni, hogy útközben szinte nem kapunk levegőt. Gyakran, viszont már az első hét folyamán elcsüggedünk és oda a motiváció.

Miért van ez mindíg így?

Személyes tapasztalatból mondhatom hogy ilyen fajta terveket legfőképpen akkor lehetetlen véghez vinni, ha engedünk az aktuális kifogásoknak. Most egyszerűen túl feszült vagyok és különben sem érek rá most ezzel foglalkozni. Fáradtan érkeztem haza a munkábol, és nem vagyok motivált, mert úgy érzem ma már úgy sincs elég időm jelentős eredményt elérni a célommal kapcsolatban.

Az egészséges és fitt életforma egyik legfontosabb támpontja az eféle kifogások legyőzése és száműzése. Valós változás eléréséhez sok apró módosításra van szükség. Ha minden nap szánunk egy pár percet egy finom, egészséges vacsora elkészítésére, esetleg sétálunk vagy kocogunk egyet, vagy csinálunk egy pár felülést zuhanyzás előtt, már egy pár hét alatt érzékelhető lesz a változás.

Állítsunk célt!

Alaposan fontoljuk meg hogy pontosan mit is szeretnénk elérni és mennyi idő alatt. Győződjünk meg róla hogy elvárásaink realisztikusak, és hogy elég időt szánunk elvégzésükre, ne gondoljuk hogy majd két hét alatt fogyunk 10 kilót (és még sikerül is megtartanunk az új súlyunkat), vagy hogy majd maratonokat fogunk lefutni miután párszor körbe kocogtuk a közeli parkot. Ha sikerült kitűzni új célunkat, írjuk le és tartsuk jól látható helyen, hogy minden nap újra emlékeztessen és bátorítson minket.

Szőjünk haditervet!

Ha diétánkat szeretnénk megváltoztatni, tervezzünk előre! Ne éheztessük magunkat, vagy tagadjunk meg magunktól mindent amit szeretünk enni vagy elkészíteni. Salátákkal például sok vitamint és rostot vehetünk magunkhoz, de ne korlátozzuk étrendünket csak egy valamire (vagy öt valamire) amit nagyon rövid iő alatt teljesen megutálunk, utána pedig vissza esünk rosszabbnál rosszabb szokásainkhoz, egy kis bűntudattal fűszerezve amiért nem sikerült kitartani céljaink mellett.

Csak változatosan!

Ha viszont szeretjük a salátákat, akkor fedezzünk fel új ötleteket amikkel feldobhatjuk azokat. De a saláta-mánia helyett inkább rakjunk össze egy listát azokról az ételekről melyek ránk nehezednek.

Apró válzotások – nagy eredmények!

Többnyire kerüljük a kenyeret és a tésztát (a fehér lisztet teljesen),a cukorban és keményítőben gazdag ételeket, mint a kukorica és a krumpli, és az előkészített, előcsomagolt, tartósítószerben gazdag ételeket (a zsírszegény, és/vagy cukormentes szavak láttán se dőljünk be), és máris sokkal egészségesebb lesz az étrendünk. A siker kulcsa az apró de betartható változtatásokban rejlik, nem pedig az összes eddigi étkezési szokásunk drasztikus felcserélése olyasmire, amit képtelenek vagyunk hosszútávon betartani, majd az új rendszerrel kínozni magunkat mielőtt teljesen felajduk az egészet.

Mozogjunk és pihenjünk!

Keményen dolgozzunk célunk elérése érdekében, de ne hajszoljuk túl testünket elegendő pihenés és feltöltődés nélkül, mert azt nem fogjuk sokáig bírni. Ne gondoljuk hogy a “testmozgást” csakis az edzőteremben, futópadon vagy aerobik órákon lehet intézni. Ha utálunk edzőterembe járni, akkor találjunk olyan más mozgásformát amit élvezünk!

Járjunk el kocogni, vagy gyors léptekkel, hosszasan sétálni a parkban vagy az erdőben. Menjünk kirándulni vagy úszni; kezdjünk el arra az izgalmas táncórára járni amit már egy ideje kinéztünk magunknak.

Élvezzük az életet!

Bármit is kezdünk magunkkal, az olyan dolog legyen ami élvezettel tölt el! Ha hobbiként kezeljük a testmozgást vagy az egészséges táplálkozást, a kihívások legyőzését is élvezni fogjuk. Látni fogjuk hogy nem csak testünkön figyelhető meg az egészségesebb életmód eredménye, de önbecslésünkre is kiváló hatással lesz. Fontos hogy odafigyejünk testünkre, és hogy kapkodás nélkül, komótosan haladjunk előre, főleg ha tartós eredményeket szeretnénk.

Akár rossz étkezési szokásainktól probálunk megvállni, akár többet szeretnénk tornázni, tegyük azt élvezettel! Szerezzünk támogatást, vonjunk be másokat. Osszuk meg új ötleteinket és céljainkat családunkkal és barátainkkal. Lehet, hogy ők is szívesen kipróbálnák új receptjeinket, jönnének edzeni, vagy pedig új, érdekes módokon ösztönözhetnek minket célunk felé. Ez nagyszerű lelki támasz lehet, főleg azokon a napokon amikor különösen nyűgösek, demotiváltak vagyunk. Temérdek különféle közösség és csoport áll rendelkezésünkre az interneten is, ahonnan támogatást, inspirációt meríthetünk célunk elérése érdekében.

Jutalmazás!

A sikerből fakadó megelégedettségségnél aligha van jobb díj, de apró kis örömök által ösztönözhetjük, bátoríthatjuk magunkat kisebb mérföldkövek felé a célra vezető úton. Jutalmazzuk magunkat hasznos, inspiráló dolgokkal! Ne együnk meg egy hatalmas pizzát amiért olyan ügyesen és egészségesen táplálkoztunk egész nap, a kitartó fizikai megerőltetést se lustasággal díjazzuk. Inkább vegyünk magunknak szép ruhát melyben látszik kemény munkánk eredménye, vagy valami edző felszerelést melyel növelhetjük a teljesítményünket. Változtassunk a hajunkon, vagy csináltassunk manikűrt. Akár otthonunk kényelmében is kényeztethetjük magunkat. Készítsünk arcpakolást, vegyünk illatos, forró fürdőt, vagy kérjük fel párunkat egy nyugató masszázsra. A legtökéletesebb jutalom akkor is a kézzel fogható, szemmel látható haladás célunk felé.

Egyéb tippek:

  • Győződjünk meg róla hogy eleget alszunk. Fáradtan könnyebb rossz étkezési éstestmozgással kapcsolatos döntéseket hozunk. Ne feledjük hogy a rendszeres testmozgás elősegíti a jó minőségű alvást.
  • Figyeljünk a porciókra. Meghatárózóan fontos az is, hogy mennyit eszünk, nem csak az,hogy mit. Az egészséges ételekből sem ajánlatos túl sokat enni.
  • Vezessünk ételnaplót. Ha nehezünkre esik odafigyelni arra, hogy miket eszünk és miért,kezdjük el mind ezt felírni egy füzetbe. Ha őszintén tartjuk magunkat, alkalmunk lesz felfedezni és kiküszöbölni bizonyos káros folyamatokat. Kalóriabevitelünk értékelésével azt is kideríthetjük, hogy étkezési vagy testmozgási szokásaink gátolnak-e célunk elérésében.
  • Elértük célunkat! Hogyan tovább? Ne süppedjünk bele kisebb diadalainkba, állítsunk felújabb célokat és élvezzük az újabb kihívások legyőzését!

Egyéb egészséges életmóddal kapcsolatos tanácsokért forduljon bizalommal a FirstMed dietetikusához.