Ősz. Egészség. Vitaminok

Ne sirassuk a nyár végét, hiszen nem sokára az ősz ajándékainak is örülhetünk. Cikkünkből kiderül, melyek a leghasznosabb szeptemberi zöldségek és gyümölcsök, milyen vitaminokat tartalmaznak és, hogy  a népi gyógyászatban mire használják őket.

1. Zöldbab nem csak fogyókúrázóknak

A zöld és a sárga hüvelyű bab vagy a lóbab, tarkabab egyaránt ízletes, és fogyasztása hazánkban igen népszerű. Nyár vége felé kezdődik a szezonja. A zöldbab viszonylag kevés fehérjét és szénhidrátot tartalmaz, ezért jelentős szerepet tölt be a fogyókúrázók étrendjében. A zöldbabban megtalálható a B1-, B2-és a C-vitamin, valamint jelentős élelmirost-tartalommal is rendelkezik. Lényegesen könnyebben emészthető, mint a száraz bab.

2. Birsalma a méregtelenítő

Szénhidráttartalma megegyezik az almájéval és a körtéjével, viszont C-vitamin tartalma meghaladja a 10 mg-ot száz grammonként. Gyümölcsféléink közül ennek a legmagasabb a pektintartalma, ezért leköti a méreganyagokat.

Ízületi fájdalmakban szenvedők egyenek minden nap birset. Nyákoldó, nyugtató hatású a birs levéből készült főzet is. Emésztési problémák esetén is jól használható a szőlővel egy időben érő gyümülcs, amely a görög mitológiában termékenységi szimbólum volt.

birsalma

Szintén egyedülálló a gyümölcs P-vitamin (citrintartartom) tartalma, ami megelőzheti, vagy segítheti a skorbut, illetve a vérzékenység gyógyulását és a koleszterinszintet is szabályozza. Sok már eddig említett jótékony hatása mellett sem szabad megfeledkeznünk antidepresszáns voltáról: jó kedélyünk megőrzése érdekében minden étkezés után együnk egy kanál birslekvárt, majd éjszakára az éjjeliszekrényre tegyünk 1-2 érett birset. Éteri összetevői nyugtatóan hatnak.

3. Együnk kelbimbót! Növeljük a népszerűségét!

A kelbimbó nem tartozik a legnépszerűbb zöldségek közé, pedig sok hasznos anyag van benne. Ahhoz képest, hogy zöldség, rengeteg fehérjét tartalmaz, ezenkívül magas a C- és a K-vitamin-tartalma.

Az 1980-as évek óta köztudott, hogy a keresztes virágú zöldségfélék, amilyen a kelbimbó, a brokkoli és a karfiol is, összefüggésbe hozhatók a rák kialakulásának csökkent valószínűségével.

A kelbimbó nagyon gazdag K-vitamin-forrás is, így elősegíti a csontok egészségét. A C- és az A-vitaminnak a bőr védelmében és egészségében is kiemelkedő szerepe van.

4. Szőlő:

A szőlő jó káliumforrás, és sokféle ásványi anyagot (vas, magnézium, réz, cink, szelén) és vitamint (az összes B-vitamint, valamint C-vitamint) is tartalmaz, bár a káliumon kívül a többi mikrotápanyagból csak kisebb mennyiséget. A káliumnak köszönhetően jó vízhajtó, elősegíti az anyagcseretermékek kiürülését a veséken át, segít a vese- és hólyagkövesedés megszüntetésében, valamint csökkenti a premenstruációs tüneteket. A gyümölcsben többfajta polifenol tálható, melyek gyulladásgátló hatásúak és fokozzák a szervezet ellenálló erejét. A szőlőt hagyományosan a lábadozó betegek “gyógyszerének” tartják.

 

Purple grapes growing on vine in bright sunshine

 

A szőlő a szervezet számára közvetlenül is felhasználható cukrot – szőlőcukrot – tartalmaz, ezért kúraszerűen is ajánlható vérszegény, legyengült szervezet számára, daganatos betegségek, székrekedés, aranyér, mindenféle gyulladásos megbetegedés gyógyszereként és női betegségekre is. Maga a gyümölcshús illetve lé is rendkívül gazdag tápanyagforrás, ráadásul a szőlő héjában és magjában antioxidánsok, gyógyító erejű ásványi anyagok találhatók, mint például a kálium és a szelén. A szőlőmag kivonata, a szőlőmag-olaj segít megvédeni az agyat és az idegrendszert a károsodástól, erősíti az érfalakat és megelőzi az érelmeszesedést.