A stressztől híztam el?

A stressz kis mennyiségben jót tesz a szervezetünknek, neki köszönhetjük alkotó energiáinkat, félelem érzetünk megvéd minket. A stressz része a mindennapjainknak, de muszáj a megfelelő kontroll alatt tartanunk. Néhány évtizeddel ezelőtt az elhízás a helytelen táplálkozás és a mozgás hiány jele volt. Manapság annyira felgyorsult körülöttünk a világ, hogy észre sem vesszük, hogy a stressz szinte állandósult az életünkben, és nem csak egészségi állapotunkat veszélyezteti, hanem bizony súlyos elhízási problémákat is okoz.

 

Mi zajlik le a stressz hatására szervezetünkben?

 

Szervezetünk stresszre adott válasza válasz még a barlangban élő ember stresszválaszára vezethető vissza, ahol veszély esetén, ha egy tigris ólálkodott a barlang közelében, az ősember azonnal sebesen futni kezdett, izmai erőteljes munkát tudtak kifejteni a két felszabadult hormon hatására. Ez a két hormon az adrenalin és a kortizol. Az adrenalin felszabadulás által jutunk hozzá energiatartalékainkhoz. A kortizol gondoskodik a leadott energia utánpótlásáról, ezért éhezünk meg a veszélyhelyzet elmúltával.

 

Hogyan hat a stressz a karcsúságunkra?

 

Világunkban nem egy vérszomjas állat váltja ki a stresszt, hanem a főnökünk, a munkánk, az ezzel járó határidők és megfelelni vágyás. Bár a stresszt okozó probléma ellen már nem már fizikai mozgással kell védekeznünk, szervezetünk mégis az évezredek óta rögzült módon reagál. Energiatartalékaink bejutnak a vérámlatba, de szervezetünk nem is használja fel ezeket. Nem dolgozzuk ki magunkból a megnövekedett energia szintet, viszont mivel agyunk azt a jelzést kapja, hogy megcsappantak energitartalékaink, beindul a kortizol termelődés és muszáj ennünk ugyanúgy, mintha elhasználtuk volna energiatartalékainkat.

 

Legjobb szándékunk ellenére sem elégít ki ilyenkor egy csomag baby répa. Magas szénhidrát tartalmú ételekre vágyunk. És miben keresendő mindennek az oka? Az ilyen ételek stimulálják agyunkban a boldogsághormon termelődést, ezáltal csökken a bennünk lévő  aggodalom és a nyomás. Sajnos mostanság a legtöbb ember életében a stressz egy folyamatosan fennálló dologgá vált. A gyerek beteg lesz, újabb hatráridők jönnek, és a kör újra beindul. Mi pedig újra csak eszünk és eszünk, ráadásul a legjobban hízlaló ételeket.

A kortizol ráadásul arra is bátorítja a szervezetet, hogy a hasi zsírpárnákat növelje, s tegye ezt éppen a mélyebb zsírrétegek növelésével. A visceral fat elég veszélyes képződmény, hiszen zsírsavakat szabadít a véráramba, és ezáltal növeli a koleszterin- és inzulinszintet, ezzel hajlamosabbá tesz egy szívinfarktus vagy a cukorbetegség kialakulására.

 

Mit tegyünk, hogy csökkentsük a stresszt?

 

A világ az elmúlt években tagadhatatlanul felgyorsult, és ez a folyamat az újabb és újabb kütyük megjelenésével csak tovább erősödik. Kimerítő és stresszes dolog állandóan jelen lenni, nem csak személyesen, hanem az interneten is, a közösségi médiában is menedzselni kell egy másik jelenlétet is, közben egyáltalán nincs időnk magunkra. Mivel nem mondatjuk a világnak, hogy “Állj meg, mert ki akarok szállni”, jobb, ha megtanulunk néhány olyan technikát, amivel a privát életünkben lelassulhatunk.

 

  1. Mély légzés

Miután leölte az állatot az ősember, fogta magát, leült a barlangjában és vett néhány jó nagy levegőt. Jól járnánk, ha mi is hasonlóan cselekednénk. A mély, szokásosnál hosszabb ideig tartó be- és kilégzés azt az üzenetet küldi a paraszimpatikus idegrendszernek, hogy a stressz véget ért, ideje lazítani, ezáltal leáll az adrenalin és kortizol termelés is. Hidd el, naponta pár percet érdemes rászánnod erre a gyakorlatra. Néhány óránként tedd félre a munkát és háromszor, négyszer vegyél nagy levegőt, majd fújd ki hosszan. Ez az egyik leggyorssabb és legegyszerűbb stresszkezelő módszer.

  1. Csökkentsd a kávémennyiséget!

A kávé már önmagában is emeli a kortizol szintünket, éppen ennek köszönhető, hogy képes felébreszteni minket. Ettől képesek leszünk gyorsabban gondolkozni, és ez nagyon jól jött annak idején is, amikor éppen ki kellett találnunk a legtrükkösebb menekülőútvonalat egy vadállat elől.. Ha már egyébként is stresszesek voltunk, a kávétól csak még feszültebbek leszünk. Jól tesszük tehát, ha csökkentjük a napi kávéadagot, így nem akadályozzuk meg testünket a pihenésben. A koffeinmentes kávénak is csodás illata van, ugyanakkor nem növeli meg szervezetünk kortizol szintjét.

  1. Tölts minél több időt a természetben!

Kutatások tanúlsága szerint semmi nem csökkenti hatékonyabban a stressz szintünket, mint a természetben töltött idő. Egy séta a zöldben nem csak oldja a feszültésgünket, hanem csökkenti a vérnyomást is, és ellazítja az izmokat. Szakíts időt, lépj ki a szabadba, szagolj bele a levegőbe, érezd minden érzékszerveddel, hogy mi vesz körül. Egy séta, egy kis biciklizés, amellett hogy a szabadidő eltöltésének egy nagyon egészséges formája, segíti az endorfin termelődését, és ettől boldogabbnak érezzük magunkat.

This picture has been reproduced by kind permission of stormthorgerson.com.

  1. Jóga

A légzésen keresztül segít a megnyugvásban. Egy-egy jóga óra alatt a be-és kilégzésre figyelve áthelyeződik a fókuszunk az agyunkból a testünkbe, csak arra figyelünk, ami ott történik abban a pillanatban. Közelebb kerülünk az ösztöneinkhez és belső valónkhoz. A jóga olyan teret teremt, ahol elfeledhetjük a mindennapi gondokat és feladatokat, és “csak” a légzésre figyelve ellazulhatunk.

 

  1. Próbálj meg meditálni!

A meditáció gyakorlásának számos jótékony hatását ismerjük, ezek közül az egyik legfontosabb a stressz szint csökkenése. A meditáció elernyeszti az idegrendszert és aktivizálja a nyugalomért felelős tevékenységeket. Egy meditációs szakember szerint, a rendszeresen meditációt végző emberek kevesebbet stresszelnek, és érzelemmel teltebben élik életüket.

Ha nem tudod, hogy kezdj neki, tölts le egy-két applikációt és csak kezdd el! Nem baj, ha eleinte nem tudsz teljesen odakoncentrálni, ha jönnek a gondolatok, vedd észre őket, majd engedd el valamennyit.

 

Kate Megee egy életmódtanácsadó és jóga oktató. Szenvedélye, hogy segítse a nők önbizalmának megerősítését, és elérje, hogy szeressék a testüket az életükkel együtt.  Munkatársaival Május 6-8-ig várják Csákberényben a megújulni vágyókat, hogy a békés környezeteben újratölthetsék testüket és lelküket. További információkat www.katemegee.com/retreats oldalon találnak, vagy írjanak e-mailt a [email protected] címre.