Szabaduljunk meg a felesleges kilóktól!

holiday weight loss14Írta: Paksy Anna

Az ünnepek alatt sokan nem csak boldog emlékekkel és kedves ajándékokkal gazdagodnak, hanem sajnos felesleges kilókkal is. Az újév nagyszerű lehetőség pozitív változtatások foganatosítására, de vigyázzunk, hogy ne essünk túlzásokba! Csak egészséges és valószerű célokat tűzzünk ki magunk elé! Íme egy pár egyszerű jó tanács, mely hozzájárul az ünnepi felesleg végleges eltüntetéséhez.

Aki már jó pár éve rendszeresen küszködik súlyával, mindenképpen látogasson el háziorvosához, mielőtt komolyabb változtatásokba kezd! Egy átfogó szűrővizsgálat során orvosunk kizárhatja azokat az egészségügyi problémákat, melyek gátolhatják a fogyást. Szintén fontos kikérni orvosunk tanácsát, ha újfajta testmozgást tervezünk, főként akkor, ha komoly egészségügyi problémákkal küzdünk, mint például a szív- és érrendszeri betegségek vagy a cukorbetegség. Amikor elkezdünk többet mozogni vagy tornázni, fontos, hogy kezdő szintről induljunk, majd fokozatosan növeljük az intenzitást, nehogy túlzottan megerőltessük testünket.

Haladjunk lassan, lépésről-lépésre! Ha tartós eredményekre vágyunk, ne iktassunk be több drasztikus változtatást egyszerre! Sokan február közepére már rég feladják teljesíthetetlen vagy eltúlzott fogadalmaikat. A fokozatosság sokkal inkább célravezető. Ha például diétánkon akarunk változtatni, hetente iktassunk be újabb módosítást! Először is helyettesíthetjük a reggeli péksüteményt egy gyümölccsel vagy joghurttal az első héten, a következő héten pedig választhatunk a rántott ételek helyett grillezettet. Hasonló hozzáállás ajánlott a testmozgással kapcsolatban: bölcs dolog kezdő szinten hozzáfogni a testmozgáshoz, annak mennyiségét és nehézségét is lassan ajánlatos fokozni, ahogy testünk alkalmazkodik a kihívásokhoz.

Igyunk sok vizet! A legtöbb ember nem iszik elég vizet. Már az enyhe kiszáradás is gátolja testünket bizonyos funkciók megfelelő ellátásában, emellett pedig rossz közérzetet, kimerültséget okozhat. A szomjúság érzése is azt jelzi, hogy testünk már órák óta kiszáradt, így nem ajánlatos ezt kivárni. A megfelelő mennyiségű folyadék bevitele elősegíti az egészséges étrend fenntartását is. Amikor étkezések között erősen sóvárgunk valami finomság iránt, igyunk egy pohár vizet, és várjunk 20 percet mielőtt ismét átgondoljuk, tényleg jó ötlet-e a nassolás! Amikor épp nem kívánjuk a sima vizet, ízesítsük azt 100%-os citrom-, esetleg lime-lével, vagy készítsünk egy csésze forró zöldteát, amit ízesíthetünk citromlével és egy kevés mézzel. És ne feledjük: bőrünkre is frissítő hatással van az elegendő mennyiségű víz fogyasztása.

Tervezzünk uzsonnát! Az egészséges táplálkozáshoz nem feltétlenül szükséges kihagyni az étkezések közötti evést.  Sőt, a kiegyensúlyozott főétkezések mellé kifejezetten ajánlott betervezni egy egészséges tízórait és uzsonnát is. Így a nap folyamán kevésbé ingadozik  vércukorszintünk, és az anyagcserénk is egyenletesen működhet. Az ilyen szándékosan eltervezett apró étkezések segítenek megelőzni a felesleges, folyamatos nassolást. Fontos viszont, hogy a tízórai és az uzsonna egészséges legyen, megfelelő adagban. Jó ötlet például egy kis adag teljes kiőrlésű müzli vagy gabonapehely, egy joghurt, friss vagy fagyasztott gyümölcsök, vagy egy kis maréknyi sótlan mandula vagy kesudió.

Aludjunk többet! Bár az alvás nélkülözhetetlen alapja az egészséges életmódnak, nem sokan alszanak eleget. Az alvás nem csak a test és a lélek feltöltődéséhez fontos, de a kipihent test jobban felkészült a stressz kezelésére, és a betegségek elkerülésére. A kimerültség pedig növeli annak a valószínűségét, hogy rossz döntéseket hozunk az étkezéssel és a testmozgással kapcsolatban. Szerencsére a rendszeres testmozgás elősegíti a jó minőségű alvást.

Miközben igyekszünk sikeresen fejleszteni testünket, ne felejtsünk el kíméletesen bánni önmagunkkal. Soha se hasonlítsuk magunkat máshoz! Miközben céljainkat tervezgetjük, tartsuk észben hogy sajátos, egyedülálló testünkkel foglalkozunk, és ezt mindig tartsuk tiszteletben!

Sikerülni fog!