A szívbetegség és a cukor

Newsletter - Sugar Dangers- Feb15A túlzott cukorfogyasztás negatív egészségügyi hatásáról, mint az elhízás, a 2-es típusú cukorbetegség, a neurológiai problémák, vagy a magas vérnyomás, végtelen számú dokumentációt találunk. Mostanában viszont egészségügyi szakértők a vércukorszint és a szívbetegségek közötti kapcsolatra próbálják felhívni fokozottabban a figyelmünket. Egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy a megnövekedett cukorfogyasztás a szívbetegség általi halálozás kockázatát is megnöveli.

Egy, a WHO és a FAO megbízására készült riportban egy globális szakértőkből álló csapat megállapította, hogy a , rágcsálnivalókban italokban és készételekben található cukor az egyik legjelentősebb okozója a rák, az elhízás, a cukorbetegség mellett a világszerte egyre inkább elterjedőben levő szív- és érrendszeri megbetegedéseknek is. A JAMA Internal Medicine -ben (Belgyógyászat) közölt friss tanulmány szerint akik napi kalóriabevitelének 21%-át a cukor teszi ki, 50%-kal nagyobb esélye van a korai elhalálozásra. A tény, miszerint teljesen függetlennek tűnik egyéb tényezőktől, mint a testsúly, elfogyasztott kalória, dohányzás, vérnyomás, koleszterinszint és testmozgás, arra enged következtetni, hogy a cukor és a szív között különleges kapcsolat van.

Több lehetséges magyarázat van arra, hogy mi lehet ez:

  • A cukor, függetlenül egyéb ártalomtól, amit a szervezetben okozhat, megnövelheti a vérnyomást
  • Megnöveli az egészségtelen vérzsír, mint a trigliceridek, vagy az LDL koleszterol  mennyiségét, míg a jó (HDL) koleszterin szintjét csökkenti
  • Cukortúladagolás gyulladást hozhat létre a szervezetben
  • A magas cukortartalmú ételek kalóriatartalma is magas, ami elhízáshoz vezethet

A transzzsírokkal és a sóval ellentétben nincs az ételekhez adható cukormennyiségnek felső határa, amit az ételfeldolgozó cégeknek figyelembe kellene venniük, mert az még az “általában véve biztonságos” kategóriába tartozik. Így mindannyiunk felelőssége, hogy leellenőrizzük a fogyasztásra szánt élelmiszerek cukortartalmát, ami nem mindig egyszerű feladat. Az összetétellistában keressünk rá a cukrokra. Általában minél előrébb kerül a felsorolásban, annál nagyobb mennyiségben található meg az élelmiszerben.

Az alábbi lista a cukor különféle, a csomagoláson fellelhető, változatait tartalmazza:

  • kukorica édesítő, vagy szirup
  • gyümölcslékoncentrátum
  • magas fruktóztartalmú kukoricaszirup
  • méz
  • invertcukor
  • malátacukor
  • melasz
  • szirup
  • “-ose”-ra végződő cukormolekulák (dextrose, fructose, glucose, lactose, maltose, sucrose)

Ételek és italok cukortartalma

Segítségképp összeállítottunk egy rövid listát, közkedvelt élelmiszerekről és azok cukortartalmáról.

Mennyi cukor van a csokiban?

  • Tejcsokoládé szelet – 44 g
  • Snickers szelet – 57 g
  • Milky Way szelet – 58 g
  • Pille cukor – 100 g
  • Twix szelet – 50,7 g

A magas cukortartalma miatt csokoládékat csak nagyon ritkán fogyasszunk!

Mennyi cukor van az üdítőkben?

  • Coca Cola (355 ml) – 39 g
  • Red Bull (250 ml) – 27 g
  • Limonádé (250 ml) – 25 g
  • Narancsos Fanta (355 ml) – 44 g
  • Dunkin Donuts Forró Csoki (295 ml) – 28 g
  • Jamba Juice gyümölcsturmix (500 ml) – 52 g

Mennyi cukor van a reggeliző pelyhekben? (30 grammonként)

  • Cheerios – 1 g
  • Corn Flakes  / Frosted Flakes 2g / – 10 g
  • Rice Krispies / Cocao Krispies 4g / – 12 g
  • Honey Nut Cheerios – 9 g
  • Shredded Wheat  –  0,32 g

Mennyi cukor van egyes gyümölcsökben? (10  dekánként)

A gyümölcsökben gyümölcscukor van, bennük nincs “hozzáadott cukor”. Viszont az alábbi listából kiderül, hogy bennük is lehet akár 12 g cukor is.

  • Banán – 12 g
  • Alma – 10 g
  • Öszibarack – 8 g
  • Citrom – 2,5 g
  • Kiwi  – 9 g
  • Narancs – 8 g
  • Földi eper – 4,9 g
  • Paradicsom – 2,6 g

Levonhatjuk a következtetést, hogy a túlzott cukorbevitel nem csak a testsúlyunkra, a fogainkra, az inzulinszintünkre, de a szívünk egészségére is rossz hatással van. Mivel a cukormennyiség sok esetben alig fellelhető a csomagolásokon, így nem egyszerű a feladatunk, ha nyomon akarjuk követni a cukorbevitelünket. Együnk szívtudatosabban!

Ez a cikk a 2015 februári hírlevelünkben jelent meg. Bővebb információért és a hírlevélre történő felíratkozáshoz kérjük kattintson ide.