Tavaszi láz

Érezték már, hogy az első lágy, tavaszi szellő feldobja a hangulatunkat? Nem csak az illatok miatt, de a tavaszban van valami varázslatos, talán éppen ezért voltam én is mindig büszke, hogy májusban születtem.

A gyerekek sokkal jobban zsizsegnek, alig lehet bírni velük. Jön a szerelem is, hirtelen az embereket is szebbnek látjuk, hiszen körülöttünk újra színes jelmezt ölt a világ. Mindezért a szervezetünk a felelős, mi ártatlanok vagyunk, csak „elszenvedői” a hormonok tombolásának.

Különösen két hormon megnövekedett jelenléte okozza a fennforgást: a melatonin és szerotonin.

tavaszmontazs

A melatoninról ezt érdemes tudni:

Télen a szervezet folyamatosan tartalékolja a melatonint, az alvási ciklusért felelős hormont. Ezért vagyunk sokkal álmosabbak, és többet is alszunk a téli hónapokban. Ahogy a szemünk egyre több fényt érzékel, agyunk azt az utasítást kapja, hogy onnantól kezdve nincs szükség tovább a melatonin raktározására. A napsütéses órák számának növekedése tehát egyre éberebbé teszi az embert.

Szerotoninról:

Erről a hormonról a tudósok még kevés ismerettel rendelkeznek, de a kutatások azt igazolják, hogy ez a  hormon fontos szerepet játszik a hányinger, a hangulat, az étvágy és az alvás szabályozásában. Ez az úgy nevezett neurotransmitter anyag felelős minden tavasszal a megnövekedett energiaszintünkért és lelkesedésünkért. Részben az antidepresszánsok is a serotonin szint megemelkedéséért dolgoznak.

 

couple spring

D-vitamin

A megnövekedett napfény D vitamint juttat a szervezetünkbe, mely szintén segíti a szerotonin termelődést.

Szervezetünk kémiai változásai az immunrendszerünkre is hatással vannak, és minden évszakváltáskor fogékonyabbak vagyunk a betegségekre.

Az idő által meghatározottan:

Mindannyian tudjuk, hogy testrészeink a test rendszerébe előre elrendelt helyüket foglalják el, de arról szinte szó sem esik, hogy a testünk nem csak térben elrendezett hanem az idő síkjában is. Az evolúció során kialakult rend szerint raktározódnak egyes nélkülözhetetlen hormonjaink, de a több tízezer éves tapasztalat nyomán már az első tavaszi napsugarak is képesek beindítani bennünk a változást.

Ha rád tavasszal mozgási vágy tör, csak lassan a testtel!

A téli, inkább otthonülős hónapok komoly hatást gyakoroltak a szervezetedre és az izomzatodra. 10-20 perces edzésekkel kezd, ne fuss le egy félmaratont több hónapos kihagyás után. Valószínűleg nem véletlen, hogy tavasszal történik a legtöbb szívinfaktus. A szívproblémákkal rendelkezőknek mindenképp szükséges lenne orvoshoz fordulniuk mielőtt sportolni kezdenek. Életek múlhatnak rajta.