Újévi fogadalmak a pszichológus szemével

Newsletter - Jan 2015 - 2015Megfogadni, vagy nem megfogadni?
Ez itt a kérdés…

Kevesebbet, vagy többet dolgozni; letenni a poharat, vagy kicsit merészebben inni; a családdal és barátokkal tölteni több időt, vagy inkább egyedül…

Az újévi fogadalomtétel egy világszerte nagy népszerűségnek örvendő hagyomány; szeretünk sok mindent megígérni magunknak az év vége előtt. De segít ez nekünk sikeresebbnek lenni?

Egyrészről ez egy nagyon hasznos szokás: elgondolkodni a múlton és a jövőre nézve olyan terveket szőni, melyek által jobbak leszünk és melyektől kapcsolataink javulását is várjuk. Ez egy amolyan csináld magad pszichoterápia. De működik ez?

Kutatások azt mutatják, hogy legtöbbször nem. Egy, a Clinical Psychology Journal-ban közzétett, a Scranton Egyetem által publikált felmérés szerint az amerikaiak 45%-a köt újévi fogadalmat, de csak 8 %-uknak sikerül azt hosszú távon betartania.

Sokan igen korán feladják a fogadalmukat, anélkül, hogy egy lépést is tettek volna céljuk elérése érdekében. Ez rendszerint bűntudathoz és szégyenérzethez vezet, melyek erőteljesen visszatarthatnak bennünket a fejlődéstől. Akkor mi a megoldás, ha hatékony lépéseket szeretnénk tenni, netalán el is érni célunkat?

Akarjuk a változást!

Először is győződjön meg róla, hogy tényleg akarja-e a változást. Az emberek gyakran azt igyekeznek megfogadni újévkor, hogy valami olyat adnak majd fel, amit élveznek csinálni. Lehet, hogy jó ötlet azt megfogadni, hogy leszokunk a dohányzásról, az ivásról, vagy hogy hamarabb hazaérünk a munkából, de arra készen is kell állnunk. Számos közkedvelt fogadalom létezik, de fontos, hogy olyan mellett kötelezzük el magunkat, ami passzol a természetünkhöz és az igényeinkhez.

Maradjunk a földön!

Másodszor: célunk legyen realisztikus. Ha mindig is éjjeli baglyok voltunk, a reggeli még korábbi kelés nem biztos, hogy a legjobb cél, vagy ha mostanában léptettek minket elő, nem valószínű, hogy kevesebb lesz a munkánk a közeljövőben, így szinte biztos, hogy nem fogunk tudni hamarabb hazaérni munkahelyünkről.

Ugyancsak, ha a cél túl általános, szinte lehetetlen lesz elérni. Ilyen például a “Jövőre egészségesebb leszek!” elhatározás. De mit is jelent ez pontosan? Mik azok a változtatások, amiket végre kellene hajtani ezen cél elérése érdekében, és hogyan állnánk neki? Több zöldséget kellene enni? Többet sportolni? Kevesebbet inni és/vagy stresszelni? Ezek nagyon fontos összetevők, de jobban tennénk, ha apróbb lépésekkel kezdenénk és célunkat nagyon pontosan határoznánk meg. Amint ez megvan, állítsunk fel akciótervet és határidőket. Ha egészségesebbek szeretnénk lenni, először válasszunk ki egy bizonyos aspektust, majd döntsük el, hogyan, hol és mikor fogjuk az arra vonatkozó lépéseket megtenni. Például határozzuk el, hogy egy hónapon keresztül heti egy alkalommal elmegyünk futni munka után. Kísérjük figyelemmel tevékenységünket, majd jutalmazzuk meg magunkat minden sikeresen elért részeredményt követően. Amennyiben nem sikerül betartani egyszer a kitűzött tervet, ne ostorozzuk magunkat és adjuk fel az egészet, inkább próbáljuk megtalálni a történtek okát és mihamarabb visszatérni a kitűzött cél felé vezető útra. Ha például azért marad el az esti futás, mert túl későn érünk haza a munkahelyről, érdemes lenne áttenni a futás napját egy másik alkalomra. Ha viszont azért, mert túl messze van a futópálya, akkor egy közelebbi helyszínt kellene találni.

Nem mondhatom el senkinek, elmondom hát mindenkinek…

Aztán itt van annak a kérdése, hogy eláruljuk-e másoknak ilyen irányú terveinket? Általában jó, ha megosztjuk terveinket pár közeli baráttal, vagy családtaggal, főleg, ha őket is rá tudjuk venni arra, hogy ők is magukévá tegyék célunkat. Másrészről viszont nem biztos, hogy jó ötlet szétkürtölni újdonsült fogadalmainkat, mert nem biztos, hogy szeretnénk a folyamatos érdeklődés célpontja lenni és esetleg kifogásokat keresni egy-egy kihagyás miatt. Ez ugyancsak a szégyenérzetet erősítené, amit viszont mindenáron szeretnénk elkerülni.

A fentiek alapján megállapíthatjuk, hogy a gondos figyelemmel kísért apró lépések a célravezetőek, ami eleve ellentmond a “nagy fogadalmak” mítoszának. Több egymást követő mini-fogadalom hamarabb eljuttat a kiszemelt célhoz. És míg az új év kezdete egyeseknek megfelelő időpont egy új cél kitűzéséhez, másoknak az iskolaév, vagy éppen a tavasz kezdete testhezállóbb. Sokszor viszont nem is érdemes várni egy “jeles” dátumra, inkább azonnal ugorjunk fejest a feladat közepébe.

Mindent összevetve legjobb, ha feladjuk az újévi fogadalmakat, s inkább a mindennapi fogadalmak mellett tartunk ki.

Kroó Adrienn – Pszichológus

Időpontegyeztetéshez hívja a FirstMedet!

Ez a cikk a 2015 júniusi hírlevelünkben jelent meg. Bővebb információért és a hírlevélre történő felíratkozáshoz kérjük kattintson ide.