Ünnepi Tanácsok

Newsletter - Dec.13  Hungarian Do's and Dont'sÍrta Paksy Anna

Nyakunkon az ünnepi szezon! Minél több vacsora, családi összejövetel és ünnepi program ötlete bukkan fel a gondolataink között, majd kerül a naptárba, annál valószínűbb, hogy az ezekkel gyakran együtt járó stresszt is megtapasztaljuk. A sok kapkodással, rohanással, és gyakran igen magas kiadással járó hetek alatt könnyű szem elől veszteni az ünnepek lényegét. Magas elvárásaink tönkretehetik ezt az egyébként kellemes, izgalmas, és boldog időszakot. Arról nem is beszélve, hogy milyen frusztráló érzés, amikor a többhetes lakmározás után hirtelen rádöbbenünk, hogy szinte minden ruhánk titokzatos módon összement. Mindezek fényében összeállítottunk pár jó tanácsot az ünnepekre, hogy minél nyugodtabb és élvezetesebb legyen az ünnepi időszak, és hogy ebben az évben elmaradjon a hirtelen súlygyarapodás is.

Ünnepi Tanácsok – Mit (t)együnk és mit ne?

  • Ne vágjunk neki céltalanul az ünnepi bevásárlásnak! Ha ezt tesszük, biztos, hogy jóval több pénzünk és időnk vész kárba, mint amennyit rászántunk volna; a zsúfolt bevásárló központban elfecsérelt idő miatt pedig könnyen felidegesíthetjük magunkat. Ez különösen is igaz lehet akkor, ha a több órás bevásárlás végén ráébredünk, hogy bár túlléptük költségvetésünket, nem sikerült beszerezni mindent, amire szükség lett volna.
  • Viszont készítsünk ajándék listát! Mielőtt elindulnánk ajándékot vásárolni, írjuk fel, hogy kinek mit szeretnénk venni! Gondoljunk arra is, hogy mi mennyibe fog kerülni, és tervezés közben azt is vegyük figyelembe, hogy összesen mennyit szánunk az ajándékokra!
  • Ne fogadjuk meg, hogy az ünnepek alatt messziről elkerüljük a desszerteket, ha imádjuk az édességet! Miközben lemondó és lesújtó tekintettel vizsgálgatjuk a desszerteket, idegesen egy répát majszolgatva, bármelyik pillanatban pattanásig feszülhet bennünk a húr, és ha elegünk lesz az önmegtartóztatásból, túlzásba vihetjük az evést. Még ha sikerülne is betartani a fogadalmat az ünnepek végéig, ha úgy érezzük, hogy folyamatosan kínlódnunk kell, lemaradhatunk a kellemes együttlét élményéről.
  • Viszont próbáljuk betartani a három falat szabályt! Ahelyett, hogy minden lehetőségnél megennénk egy hatalmas szelet tortát vagy jó pár sütit, együnk inkább három falat desszertet minden alkalommal! Így élvezhetjük kedvenc finomságainkat, mégsem rakódnak ránk felesleges kilók.
  • Ne hagyjunk ki étkezéseket napközben, vagy „tartogassuk” kalória bevitelünket későbbi dőzsölés reményében! Ha nem eszünk eleget, egész nap idegesnek, gyengének érezhetjük magunkat. Amikor pedig végre elkezdhetünk enni, nehéz lesz kordában tartani az egész napos sóvárgást. A koplalás következtében valószínűleg  túl sokat fogunk enni, és így még a napközbeni szenvedésünk is kárba vész.
  • Viszont együnk néhány egészséges falatot egy-egy nagyobb lakoma előtt! Személyes tapasztalatból már sokan tudhatják, hogy ha farkaséhesen érkeznek egy vacsorára, valószínűleg többet fognak fogyasztani a kelleténél. Ezt könnyű megelőzni úgy, hogy indulás előtt eszünk például egy kis joghurtot, egy maréknyi mandulát vagy egy almát.
  • Ne gondoljuk azt, hogy az ünnepek alatt „szüneteltethetjük” az egyébként egészséges életmódunkat! Ha így gondolkozunk, és egy időre „elfelejtjük” egészséges hozzáállásunkat, jóval többet eszünk és sokkal kevesebbet mozgunk majd, mint kéne, később pedig szánhatjuk-bánhatjuk.
  • De amit megeszünk, azt fogyasszuk élvezettel! Egy-egy különleges alkalommal nyugodt lelkiismerettel kirúghatunk a hámból! Nagyon fontos, hogy ilyenkor is legyünk válogatósak! Csak olyat együnk, amire tényleg vágyunk, és azt is csak akkor, amikor éhesek vagyunk. Ne nassoljunk bármit, ami épp a kezünk ügyébe kerül, csak azért, mert „nem néz ki rosszul”!
  • Ne együnk túl sok „csökkentett kalóriatartalmú, diétás” ételt! A cukormentes, vagy alacsony zsírtartalmú ételek félrevezetően bűntudatmentes gondolata miatt gyakran többet eszünk belőlük a kelleténél. Arról nem is beszélve, hogy az alacsony zsírtartalmú ételek általában nagyon sok cukrot tartalmaznak, a cukormentes finomságokban pedig több a zsír. Még hogy diétás!
  • Viszont fogyasszunk inkább kisebb adagokat kalóriadús ételekből! Sokkal több élvezettel tölt el olyasmit enni, amiről tudjuk, hogy sok kalóriát tartalmaz, de mivel tudjuk, mit tartalmaz, inkább  kevesebbet eszünk belőle. Viszont hajlamosak vagyunk többet enni olyasmiből, amiről azt gondoljuk, hogy „diétás”.
  • Ne igyunk sok alkoholt! Amellett, hogy nagyon hizlaló, az alkohol depresszáns szer. Nehezebb kezelni az érzelmeinket, valamint a stresszhelyzeteket, amikor sok alkohol van a szervezetünkben. Különben is, ki szeretné a drága szabad napjait másnaposan tölteni?
  • De ha nem tudunk ellenállni, ne igyunk többet 1-2 pohárnál! Mindegyik alkoholos ital után igyunk meg egy pohár vizet! Így pótolhatjuk szervezetünk vízhiányát, és megelőzhetjük a túlzott étel- és alkoholfogyasztást. A tömény szeszes italok helyett próbáljuk ki ezt az ízletes, alacsony kalóriatartalmú italt: forraljunk össze egy-két deciliter száraz vörösbort egy kis szegfűszeggel és egy vékony narancsszelettel!
  • Ne kergessük magunkat őrületbe súlyunk állandó mérésével! Akár ötpercenként állunk rá a mérlegre, akár ránézni sem vagyunk hajlandóak az ünnepek alatt, szélsőséges és egészségtelen a hozzáállásunk.
  • Hetente kétszer érdemes megmérni a súlyunkat. A hiteles eredmény érdekében mindig reggeli előtt álljunk a mérlegre, és mindig azonos mennyiségű ruha legyen rajtunk!
  • Ne vállaljunk fel túl sokat! Könnyen magával sodorhat az ünnepi sürgés-forgás zuhataga. A sok bevásárlás, főzés, vacsorák és összejövetelek közepette nem mindig érezzük úgy, hogy elegendő időnk marad aludni, vagy egészségünkkel foglalkozni.
  • Mindenképpen tartsunk fönn időt saját magunk számára! Ne hanyagoljuk el se az alvást, se a testmozgást, mert hiányukban elmarad a testi-lelki feltöltődés, és nem tudjuk tartani az iramot a körülöttünk zajló rohanással. Még reggel gondoskodjunk a testmozgásról – 15 perc is sokat számít. Fussunk egy gyors kört, jógázzunk egy kicsit, esetleg csináljunk pár felülést! Több kutatás szerint a reggeli aktivitás elősegíti, hogy a nap további részében is többet mozogjunk, és csökkenti az előnytelen étkezési szokásokra való hajlamot. Lefekvés előtt szánjunk magunkra pár nyugodt percet, élvezzünk egy csésze borsmenta, vagy kamilla teát!
  • Ne húzzuk fel magunkat lényegtelen dolgok miatt! Bizonyára sok időt és energiát fektettünk a programok szervezésébe, a főzésbe, és az általános előkészületekbe. Érthető, ha magas elvárásaink vannak a kivitelezéssel kapcsolatban is, azonban fontos, hogy senkitől se várjuk el a tökéletességet! Ha ezt tesszük, a biztos kudarc felé indulunk, és megteremtjük a konfliktusok lehetőségét is.
  • De lássunk neki az ünnepeknek valóságos elvárásokkal! Mindenki számára ismerősek a különböző összejöveteleken érzékelhető családi súrlódások, és tudjuk, hogy bármennyire is próbálunk mindent varázslatossá tenni, mások boldogságáért sosem vállalhatunk felelősséget. Nyugodtan osszuk meg a szervezés felelősségét másokkal, és ne idegeskedjünk! Ha elvégeztük a dolgunkat, dőljünk hátra és élvezzük a környezetet, a finom ételeket és a jó társaságot! Szándékosan döntsünk úgy, hogy jól fogjuk érezni magunkat, és engedjük el magunkat!
  • Ha Budapesten töltjük az ünnepeket, mindenképpen használjuk ki a lehetőséget: öltözzünk fel jó melegen, és fedezzük fel a város ünnepi érdekességeit! Nézelődjünk a centrumban a szabadtéri karácsonyi piacon, látogassunk el a gyönyörű korcsolya pályákhoz, és igyunk meg egy ízletes forralt bort jó barátokkal! Hozzuk ki a legtöbbet minden egyes olyan napból, amit a szeretteinkkel tölthetünk, és jó egészségben, boldogan köszöntsük az újévet!