D vitamin

yA napsütés szerelmeseit eddig gyakran óva intették, hogy korlátozzák a napozás óráinak számát és védjék magukat a nap sugarainak ártalmaitól. Bár a napsugárellenes kampány eredményei bíztatóak, egy nem várt mellékhatása is lett a bőrrák elleni hadjáratnak: úgy tűnik, a testünk nem jut elegendő D vitaminhoz.

Az elmúlt pár évben kutatók megállapították, hogy a D vitamin, amelyet a nap sugaraiból szintetizálunk illetve megtalálható még egy pár élelmiszerben is, sokkal több betegség megelőzésében játszik fontos szerepet, mint ezt eddig hittük.

A tudományos közösség hosszú ideig úgy gondolta, hogy a D vitamin szinte csak a csontozat kialakulásában játszik szerepet (pl segíti a kalcium felszívódását). Az utóbbi 15 év kutatási eredményei azonban rámutattak, hogy ennek a vitaminnak a hiánya jelentősen megemeli a szívbetegségek, a prosztata, a mell és vastagbél rosszindulatú daganatainak előfordulását; ezenkívül egyes kutatások összefüggést találtak az alacsony D vitamin szint és a felsőlégúti betegségek gyakorisága között is. Terhes nők közötti kutatások kimutatták, hogy összefüggés létezik a D vitamin hiánya és a gesztációs diabétesz és a preeclampsia között. Fontos tudni, hogy a magzat képtelen saját magának D vitamint szintetizálni. Ezért szükséges tehát, hogy az édesanyának megfelelő legyen a D vitamin szintje annak érdekében, hogy biztosítani tudja a babája megfelelő fejlődését.

A fenti felismerések 12 magyar szakmai társaságot arra vezettek, hogy közösen lépjenek fel és javaslatot formáljanak, miszerint a téli időszakban a felnőtteknek tanácsolt D vitamin mennyiségét megnövelték 400-ról 1500-2000 nemzetközi egységre, megjegyezvén hogy ennek a mennyiségnek az elérése táplálékkiegészítőkből különösen fontos a várandós nők részére, és azt is, hogy a túlsúlyos emberek esetében lehetséges, hogy ennek a mennyiségnek a kétszerese is szükséges. A sötétebb bőrű emberek szükséglete is magasabb lehet, főleg ha a mérsékelt égöv alatt élnek, mert az ő bőrük pigmentje elnyeli azokat az ultraviola sugarakat, amelyek szükségesek a D vitamin termeléséhez.

Az ilyen összhang ritka, bár nem hallatlan, az orvosi társaságok között. Míg az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet továbbra is fenntartja hivatalos 200 NE javaslatát, a jelenlegi megegyezés legvalószínűbb abból a tényből fakad, hogy a magyar lakosság közel 70%-a szenved valamiféle vitaminhiányban.

Az általános gyakorlatban nem mérik rutinszerűen a D vitamin szintjét. A társadalombiztosítás csak akkor fedezi a vizsgálat költségeit, ha bizonyos szakorvosok rendelik azt el.

Ha elfogadjuk a szakorvosok közös javaslatát, és belegondolunk, hogy az átlag magyar háztartásban a D vitamin bevétel 80 NE per fő alá esik, egyértelművé válik, hogy a különbséget valamivel kompenzálni kell.

Mivel a szervezetünk napfényből is képes D vitamint szintetizálni, ez a nyári hónapokban valamivel könnyebb. Egyes szakemberek még azt is javasolják, hogy naponta 20 percet kéne bármiféle védelem nélkül a napon töltenünk. Azonban bőrrák veszélyét nem szabad figyelmen kívül hagyni, ezért a védelem nélküli napozást nem javasolt a nap közepére időzíteni, és hogy elkerüljük a leégést, javasoljuk a naptej használatát az első pár alkalommal amikor napra megyünk.

A téli hónapokban nehezebb a helyzet: a nap sokkal kevesebbet süt, és ha mégis, ki akarni napozni menni, mikor hideg van kint? A D vitamin szintjét módosított étrenddel vagy étrendi kiegészítők használatával is lehet emelni. Szakemberek az utóbbit javasolják, és ennek megvan az oka: ahhoz, hogy 1600 NE-t elérjünk, naponta 200 gramm heringet vagy lazacot kéne fogyasztanunk nap mint nap. Egyéb lehetőségek között van a napi 400 gramm szardínia, 15 darab tojás, 1 kg borjúhús vagy 2 kg gomba fogyasztása is.

Mivel nem várható, hogy életünk végéig halat együnk, és 15 darab tojás vagy 1 kg borjúhús elfogyasztása naponta több veszéllyel mint előnnyel járna, az egyetlen megoldás hogy kiegészítsük a diétánkat.

Fontos megjegyezni, hogy a D vitamin zsírban oldódó vitamin, amit a szervezet hosszú ideig képes tárolni, emiatt fennáll a túladagolás veszélye. Növelheti a kalcium szintjét a vérben, ami eszméletvesztéshez és vesekárosodáshoz vezethet.

Magyarországon ezért a D vitamin pótlását szolgáló készítmények hagyományosan vénykötelesek voltak. Mostanában azonban egyre több D vitamin tartalmazó terméket láthatunk a drogériák polcain. D vitaminnal dúsított élelmiszerek is találhatóak a boltokban. Általában nem javasolt több mint napi 2000 NE D vitamin bevitele, hacsak az orvos másképp nem rendeli. Egyes készítmények mikrogrammban adják meg a D vitamin szintjüket, ezért jó tudni, hogy 1 mikrogramm D3 vitamin egyenlő 40 nemzetközi egységgel.

Ha kételyei vannak a megfelelő D vitamin mennyiségről saját magának vagy a gyermekének, beszéljen orvosával vagy gyermekorvosával, főleg ha bármilyen krónikus betegségben szenved, vagy gyermeket vár. Bizonyos betegségek esetében jótékony hatású lehet a magasabb dózisú D vitamin, viszont más betegségek esetében (például sarcoidosis), még egy kisebb dózis is kárt okozhat.