Hőségben is hűvösen

Ön is megtanulhatja, hogyan maradjon hűs a forró nyári hónapokban. A forróság évente több száz ember életét oltja ki.

A szélsőséges meleg következtében csak az Amerikai Egyesült Államokban évente 600 ember veszti életét, pedig a haláluk megelőzhető lenne.

Tegyünk a lakásba hőmérőt, maradjunk hidratáltak és informálódjunk előre a várható időjárásról. Könnyen betegek lehetünk, ha túlságosan felforrósodunk, azaz ha  szervezetünknek bizonyos okoknál fogva nem sikerül lehűtenie magát.

Mi elengedhetetlen ahhoz, hogy testünk ezt a kemény munkát el tudja végezni?

Magas hidratáltság

Amikor kellően hidratáltak vagyunk, az izzadtság nem párolog el olyan gyorsan, és ez segít a szervezetünknek benn tartani annyi vizet, amennyire a hűtéshez szüksége van.

Személyes faktorok jelentősége

Életkorunk, túlsúlyunk mértéke, betegségeink, mentális kondíciónk, rossz vérkeringésünk vagy a napégés csökkenthetik a hővel szembeni ellenálló képességünket. Az alkohol vagy drogok fogyasztása szintén gátolja, hogy testhőmérsékletünk kellőképpen csökkenni tudjon.

A 65 év felettiek, a két évnél kisebb gyermekek vagy a krónikus betegségekben szenvedők nagyobb veszélynek vannak kitéve.

Fontos, hogy nagy melegben figyeljünk egymásra. Amikor nagy melegben vigyázunk egy embertársunkra, ezekre a dolgokra érdemes odafigyelnünk.

Elég vizet isznak? Van lehetőségük légkondícionálásra? Szükségük van segítségre ahhoz, hogy megbírkózzanak a meleggel?

Azok, akik számára a nagy hőség veszélyt jelenthet, ezeket a szabályokat érdemes betartani betegségek vagy a hőhullám okozta halál megelőzése céljából:

  1. Minél több időt töltsünk légkondícionált helyiségekben.
  2. Ha nekünk nincs légkondícionált helyiségünk othhonunkban, érdeklődjünk a körzeti egészségügyi szolgálatnál, hogy hol tudunk ilyen szobát igénybe venni.
  3. Vegyen naponta többször hideg fürdőt.

Szinte tényleg csak a légkondícionáló berendezések előzik meg leghatékonyabban túlhevülés okozta halált. Ha nem tudunk légkondit beszerezni, egy ventillátor is többet ér a semminél.

Fogyasszunk sokkal több folyadékot, mint általában, ne várjuk meg amíg megszomjazunk, igyunk!

Idősként nézzünk rá szomszédainkra időnként egy-egy meleg napon és kérjük meg őket is erre! Ne használjuk a sütőt, ne főzzünk, mert csak még melegebb lesz a lakásban. Még a fiatalabb szervezetnek is komoly erőpróbát jelent egy igazi kánikulai nap, ha aktivitással párosul.

A leghasznosabb praktikák összefoglalása

  • Legalább a déli órákban kerüljük a testmozgást!
  • Kenjünk magunkra a csomagoláson feltüntetett mértékben naptejet!
  • Ha sportolunk, bemelegítést követően lassan jussunk el a nagy erőkifejtésig.
  • Izomgörcsök megjelenése jelezheti, hogy szervezetünknek le kell hűlnie, különben veszélyes állapotba kerülhetünk.
  • Világos színű, lenge ruhákat ajánlott viselnünk.

Ha nagy melegben vesz részt edzésen, és az edzés időpontját nem lehet az esti vagy a kora reggeli órákhoz igazítani, akkor figyelje csapattársai állapotát, és kérje meg őket, hogy ők is figyeljenek Önre. Keressen orvost azonnal, ha azt látja, hogy csapattársa napszúrást kapott.